Laat de wereld u smaken in 2020!

publish date
20.12.2019
Laat de wereld u smaken in 2020

Het hele Havencentrumteam wenst je een smakelijke start van het nieuwe jaar. Nog inspiratie nodig voor een gezellige warme winteravond? Wij geven je graag enkele heerlijke havenklassiekers mee! Geen nood, we hebben geen culinaire plannen in 2020! Wél plannen om jongeren nog beter warm te maken voor onze haven, en daar krijgt u hier een voorsmaakje van. We houden je op de hoogte! 

prettige feestdagen,

Rudi - Maarten - Liesbet - Bert - Jozy - Ellen - Martine - Joy - Robin - Diana - Pamela - Sophie - Farouk - Petra

Ps: tijdens de kerstvakantie is het Havencentrum gesloten. We zien je graag terug op 6 januari!

Havencentrum bereikbaar met De Waterbus

publish date
01.07.2019

Vanaf nu kun je het Havencentrum bereiken via het water. Op 1 juli voegde De Waterbus de haltes Liefkenshoek en Lillo toe aan het 'Noordelijk Scheldetraject'. Vertrek je aan het Steenplein in Antwerpen? Dan mag je op een uur vaartijd rekenen. De Waterbus meert aan aan de steiger van het polderdorpje Lillo. Vanaf daar is het nog 10 minuten te voet naar het Havencentrum.

Foto van De Waterbus

Noordelijk Scheldetraject: van Antwerpen naar Lillo

De nieuwe haltes Lillo en Liefkenshoek maken deel uit van het Noordelijk Scheldetraject. Andere haltes op dit traject zijn Sint-Anna, Zwijndrecht (Scheldedijk Deme) en Kallo (vlakbij de Kallosluis). Maar je kunt evengoed al opstappen in Hemiksem of Kruibeke. De waterbus vaart  dagen op 7. Er is elk half uur een afvaart vanaf 4.30 uur (Steenplein) ‘s morgens. Het laatste schip vertrekt in Lillo is om 23 uur ‘s avonds.

Vanaf het Steenplein bereik je de halte Zwijndrecht in 28 minuten, Kallo in 36 minuten, Liefkenshoek in 53 minuten en Lillo in een uur. In het najaar komen er nog twee haltes bij aan het Droogdokkenpark en bij de Van Cauwelaertsluis.

haltes van De Waterbus

 

Wil je De Waterbus zelf eens uittesten? Meer informatie en de dienstregeling vind je op www.dewaterbus.be/nl/schelde.

 

Nieuwe testreeks driedaagse Havenlandklassen

publish date
20.06.2019

De haven in al haar facetten ontdekken? Dat kan dankzij Havenlandklassen! Tijdens deze driedaagse leren de jongeren de haven én elkaar beter kennen. Scholen kunnen vanaf nu inschrijven voor een tweede testreeks in september en oktober of meteen voor het definitieve programma in het voorjaar van 2020.

Avondactiviteit op buitenruimte JC Prosperpolder

Havenlandklassen richt zicht op de tweede graad van het secundair onderwijs en dit voor alle richtingen. Deze driedaagse in de haven staat voor een gevarieerd programma met een aangename en leerrijke mix van maritieme, logistieke en industriële activiteiten, maar ook natuur, cultuur en ontspanning. Een aantal activiteiten zijn vast opgenomen in het programma zoals een havenbezoek, rondvaart met #phonografieworkshop en een bezoek aan het Land van Saeftinghe. De leerkracht kan het programma op maat van de groep maken door extra keuzeactiviteiten toe te voegen.

Vorig schooljaar testten GTI Beveren, IDCO De Dames en PITO Stabroek een eerste reeks uit. Met hun feedback ging het team Havenlandklassen aan de slag. Havenland richt nu een tweede reeks proefklassen in waarop alle scholen kunnen inschrijven. Scholen die kiezen voor deze reeks in september of oktober krijgen een korting van 25% per leerling. Vanaf 2020 moet het aanbod volledig up and running zijn.

Wat de leerlingen er toen van vonden?

Mathias en Kato testten het project voor GTI Beveren. Dit vertelden ze toen aan een journalist van Het Laatste Nieuws: "We hadden wel al eens geleerd over de haven in de lagere school maar de haven van zo dichtbij zien is toch nog iets anders. Ik was vooral onder de indruk van grote schepen en kranen", vertelt Mathias. Kato genoot dan weer vooral van de phonografie opdracht. "We moesten foto's uit verschillende perspectieven nemen van de haven vanop de boot", legt ze uit.

De drie testklassen namen ook telkens de Instagrampagina van het Havencentrum over. Je vindt er heel wat beelden en stories van hun belevenissen in de haven terug.

Interesse?

Ontdek alle activiteiten van deze driedaagse en schrijf je klas snel in!

Logo Havenland met bijschrift

Havenlandklassen is een initiatief van havenland.be

Jongeren programmeren LEGO® containerterminal

publish date
24.05.2019

Vanaf september kunnen leerlingen uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs terecht in de gloednieuwe LEGO® Haven Studio in het Havencentrum. Tijdens een workshop daagt een coach de jongeren uit om een LEGO® containerterminal te automatiseren. Met de hele klas simuleren ze zo de logistieke flow van een container in de haven. Deze opstelling is uniek in Vlaanderen.

Elk team van twee leerlingen krijgt een specifieke taak in de LEGO® Haven Studio: een containerschip lossen met een havenkraan, de containers op de terminal verplaatsen met een straddle carrier of een trein afladen met een reach stacker. Robots, die aangestuurd worden met de intelligente Mindstorms EV3-steen van LEGO® Education, brengen de logistieke flow van een container in beeld. Tijdens een sessie van een halve dag in de LEGO® Haven Studio verfijnen de leerlingen hun technische en digitale vaardigheden. Bovendien leren ze ook samenwerken en probleemoplossend denken.

In de allereerste LEGO® Haven Studio in Vlaanderen kunnen jongeren zelf programmeren, ze leren samenwerken in teamverband én ze leren ook nog eens de haven kennen. Het resultaat is een zeer toegankelijke STEM-activiteit die perfect aansluit bij de missie van het Havencentrum: jongeren enthousiast maken voor de haven en ze zin doen krijgen om er later aan het werk te gaan. Dit nieuwe aanbod legt duidelijk een link tussen studiekeuze en arbeidsmarkt.

2 jongeren programmeren de straddle carrier uit LEGO

STEM in een havenjasje

Tijdens een workshop in de LEGO® Haven Studio ligt de focus op samenwerken in team om een uitdaging tot een goed einde te brengen. Er wordt gewerkt rond digitale vaardigheden en techniek. De studio past op die manier perfect in de faciliterende rol die de provincie wil spelen vanuit haar flankerend arbeidsmarkt- en onderwijsbeleid.

Een recente studie van de Universiteit Antwerpen en de provincie Antwerpen over de toekomst van de arbeidsmarkt in de Antwerpse haven onderstreepte hoe belangrijk het is dat jongeren zo snel mogelijk digitale vaardigheden en professionele skills aanleren, zoals samenwerken in team en probleemoplossend denken. Voor het Havencentrum was dat de trigger om de LEGO® Haven Studio te ontwikkelen. Hiermee spelen we niet alleen in op het groeiend belang van STEM en techniek in het onderwijs, maar maken we ook een essentieel aspect van de haven, dat moeilijk rechtstreeks ervaren kan worden, inzichtelijk en toegankelijk.

35.000 LEGO-stukjes

In deze indrukwekkende opstelling, die een hele zaal vult, zitten maar liefst 35.000 LEGO®-stukjes verwerkt. 24 leerlingen gaan er samen met één van de nieuwe coaches van het Havencentrum mee aan de slag. Het Havencentrum gebruikte voor zowel de opbouw als de programma’s materiaal van LEGO® Education.

Maciej Findlik, Head of Sales and Marketing van LEGO® voor Europa en Latijns-Amerika kwam dan ook speciaal voor de opening naar Antwerpen:

“Bij LEGO® Education is het onze missie om elke student de mogelijkheden te geven om te slagen. We willen dit doen door hun zelfvertrouwen op te bouwen via praktijkgericht en spelend leren. Dat moet hen in staat stellen om levenslang succes te boeken. De Antwerpse LEGO® Haven Studio is een concrete toepassing van dat concept, gericht op alle scholen in Vlaanderen met leerlingen van 12 tot 16 jaar. Het project, dat fysiek en digitaal spel met elkaar verbindt, helpt leerlingen om vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van kritisch denken, creativiteit, codering, samenwerking en communicatie. Leg godt! / Deens voor: Speel goed! /”

Open in september

Op 24 mei werd de LEGO® Haven Studio officieel geopend. Scholen kunnen nu al een workshop in de LEGO® Haven Studio boeken voor volgend schooljaar. Ze kunnen dan een halve dag experimenteren en de robots tot leven brengen. Wie dat wil, kan het programma nog een halve dag uitbreiden met een havenbezoek om zo meteen te zien hoe het er in het echt aan toe gaat.

Gratis infosessies voor leerkrachten

Heb je de sessie al geboekt en wil je je goed voorbereiden? Of ben je nieuwsgierig, maar weet je nog niet of het echt iets voor je klas is? Schrijf je dan in voor een van onze gratis infosessies voor leerkrachten op 18 en 19 september of 2 oktober. Meer info vind je hier.

Ontdek de LEGO® Haven Studio voor jouw klas:

Neem een (virtueel) kijkje in de LEGO® Haven Studio

Jonge Europese ministers debatteren over wegwerpplastic in het Havenhuis

publish date
20.05.2019

Van 20 mei tot 24 mei organiseert Europa Direct voor het eerst samen met het Havencentrum en Port of Antwerp een Europaweek in en om het Havenhuis. Acht klassen uit het vijfde en zesde leerjaar van lagere scholen uit Brecht, Hemiksem, Schoten en Zandvliet nemen er deel aan een rollenspel over de Europese Unie en maken een rondvaart door de Antwerpse haven.

Europese milieuministers stemmen over een verbod op wegwerpplastic

Tijdens een interactieve Europasessie maakt Europa Direct provincie Antwerpen van de leerlingen echte Europa-experts in amper twee uur tijd. Tijdens het rollenspel kruipen de leerlingen in de huid van de ministers van de lidstaten. Ze discussiëren én stemmen over een wetsvoorstel over de vraag of de EU plastic wegwerpzakjes moet verbieden. De leerlingen maken daarna ook nog een Europese begroting op, alsof ze een Europees parlementslid zouden zijn.

Het thema van deze sessies is bijzonder actueel door de bewustwordingscampagne ‘mei plasticvrij’ en sluit ook aan bij de activiteiten in de Antwerpse haven. De chemiesector neemt daar immers een prominente plaats in. Ze beschouwt het als een topprioriteit om te voorkomen dat de plastic pellets die geproduceerd worden in de haven verloren gaan in het water of op andere locaties. Via het Zero Pellets Project willen de partners er in de toekomst zelfs naar streven om het verlies van deze pellets tot nul te herleiden.

Jonge Europese ministers debatteren over wegwerpplastic in het Havenhuis

De haven van Antwerpen ontdekken

De interactieve Europasessie en het Europese rollenspel vinden plaats in het door Zaha Hadid Architects ontworpen Havenhuis. Daarna nemen medewerkers van het Havencentrum de deelnemers mee op ontdekkingsreis door het havengebied. Europa en de haven van Antwerpen zijn nauw met elkaar verbonden. Hier komen dagelijks producten uit de hele EU toe om in ons land verdeeld te worden of verder te reizen naar andere landen. Het thema plastic sluit dan weer nauw aan bij de activiteiten in het Havencentrum. We hebben hier zelfs plastic gerecycleerd in het pop-up Plastic Lab in februari.

Ook eens deelnemen? 

Europa Direct reist het hele schooljaar door de provincie met een educatief aanbod voor de derde graad van het basisonderwijs. Op enkele dagen van de Europese verkiezingen is de EU ook voor kinderen een bijzonder interessant onderwerp. Ze lezen, zien en horen er dingen over en komen met die vragen naar school. Door deel te nemen aan deze Europaweek doen de leerlingen op een interactieve manier basiskennis op over het ontstaan en de werking van de EU.  Dit is de voorlaatste Europaweek van dit schooljaar, van 10 tot 14 juni vindt er nog één plaats in het Veiligheidsinstituut in Antwerpen.

Op de pagina van Europa Direct provincie Antwerpen vind je vanaf 27 mei de themaweken voor volgend schooljaar. Wees er wel snel bij! De Europaweken zitten heel snel vol.

Kies je voor de haven?

Dan krijg je les in het iconische havenhuis van Zaha Hadid. In de voor- of namiddag maak je een havenrondvaart met je klas. Tijdens deze 2 uur durende rondvaart door de Antwerpse dokken zien de leerlingen de haven van dichtbij in actie. Een gids vertelt de kinderen ondertussen over de verschillende beroepen in de haven. Ze gaan ook zelf aan de slag met doe-koffers vol educatieve spelletjes, zoals de Beroepen-Wie-Ben-Ik. 

Wat je zoal zal doen, tonen we je graag op de pagina voor het lager onderwijs.

Ook leuk: onze havenrondvaart

Lesinspiratie uit de haven: natuur

publish date
15.04.2019

Bij een bezoek aan de Antwerpse haven zijn mensen vaak verbaasd hoeveel natuur er aanwezig is. Naast industrie – en havenlandschappen vind je er ook verschillende natuurlandschappen terug. Sommige natuurgebieden zijn er al heel lang, andere zijn ontstaan door de groei van de haven, zoals de rietvelden rond Kallo. In deze reeks lesinspiratie uit de haven wordt het Groot Rietveld, een waardevol stukje natuur met een rijke fauna en flora, in de kijker gezet.

Foto van het natuurgebied Groot Rietveld

Het Groot Rietveld

Het Groot Rietveld (80 ha) vormt samen met het Rietveld van Kallo (47 ha) één van de grootste rietmoerassen van Vlaanderen. Het natuurgebied is gelegen in het zuidoosten van de Waaslandhaven, op de grens tussen de gemeenten Beveren (Kallo) en Zwijndrecht en behoorde oorspronkelijk tot de Melselepolder. In 1991 werd dit landbouwgebied bij de uitbreiding van de haven op Linkeroever opgespoten. Door een gebrek aan zand werd deze ophoging stopgezet en werd dit deel van de polder aan zijn lot overgelaten.

Gedurende de daaropvolgende jaren kon de natuur zich ongestoord ontwikkelen tot een groot aaneengesloten rietveld, het Groot Rietveld genoemd. Tien jaar na zijn ontstaan, in 2001, kreeg het zijn definitieve bescherming als natuurgebied. Het Groot Rietveld werd daarbij opgenomen als permanent compensatiegebied voor natuurwaarden die bij grote infrastructuurwerken in de jaren 80’ en ’90 in en rond de haven verloren zijn gegaan.

Een paradijs voor vogels en amfibieën

Het Groot Rietveld staat inmiddels bekend voor zijn rijke avifauna en is, naast een geschikte verblijfplaats voor tal van trekvogels, ook een belangrijk broedgebied voor watervogels en rietvogels. Meer dan 10 bedreigde soorten vinden er geschikte territoria om hun nest te maken. Bij de broedvogels die houden van riet en water vinden we er onder andere de roerdomp, het woudaapje (kleine reigersoort) en de blauwborst terug. Bij de permanente waterplassen broeden verschillende soorten eenden, de dodaars en de geoorde fuut. Jaarlijks vinden ook minstens 2 koppels van de bruine kiekendief er een geschikte plaats voor hun nest.

Naast een paradijs voor vogels is het rietveld ook een thuis voor amfibieën zoals de groene kikker, bruine kikker en de rugstreeppad. Die laatste is een prachtig diertje dat verzot is op los, opgespoten zand en zich daardoor goed voelt in onze haven. De populatie die hier leeft, is belangrijk voor Vlaanderen en de rietvelden fungeren dan ook als één van de belangrijke kerngebieden voor de pad. Daarnaast werden in de haven ook poelen aangelegd op de trekroutes van de rugstreeppad en onder sommige barrières zoals autowegen werden tunnels aangelegd om gebieden met elkaar te verbinden.

Konikpaarden Rietveld Kallo

Konikpaarden en een rijke flora

Tot slot is het beheer van het Groot Rietveld sterk afgestemd op het behoud van de huidige biotoop. Sinds een tiental jaar worden de berken in het noordelijke gedeelte tijdelijk gekapt en omgezet naar schraal grasland. Dit wordt voor een deel gedaan in functie van de aanwezige wilde orchideeën (moeraswespenorchis). Om de algemene verruiging van het gebied verder tegen te gaan wordt het terrein ook nog eens jaarrond begraasd door Konikpaarden. Je vindt hen vooral terug op de drogere opgespoten delen van het gebied; met hun graaswerk houden ze het groenige mostapijt van deze zandige terreinen in stand.

Op stap of meer info?

Het Groot Rietveld is enkel toegankelijk voor bezoekers op de voorziene paden. Er is een toegang langs de Kwarikweg en één langs de Scheldedijk. Ben je op zoek naar meer informatie? Op onderstaande websites vind je waarschijnlijk terug wat je zoekt:

www.natuurpunt.be

www.natuurpuntwaasland.be

www.antwerpennoord.be

Nationale website van Natuurpunt en ook de websites van de regionale afdelingen die natuurgebieden in de haven beheren.

https://www.natuurenbos.be/rietveldkallo

Agentschap Natuur en Bos is de beheerder van het natuurgebied.

https://www.portofantwerp.com/nl/natuurgebieden

Overzicht van de natuurgebieden in de haven door Port of Antwerp.

https://www.beveren.be/inwoners/vrije-tijd/parken-natuur/natuurgebieden/rietvelden-kallo/zwijndrecht website gemeente Beveren

Het Groot Rietveld bezoeken tijdens je uitstap? 

Dat kan! Tijdens Haven in Landschappen in de Waaslandhaven staat een wandeling in dit prachtige gebied op je programma. Hou er wel rekening mee dat het er moddering kan zijn dus neem zeker je rubberen laarzen mee.

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

De Antwerpse haven haalt regelmatig het nieuws in verband met een mogelijke uitbreiding, werkgelegenheid, containerschepen en nog veel meer. Je kan die actualiteit gebruiken als aanknopingspunt in de les. In deze rubriek geven we telkens een korte toelichting bij de wondere wereld van onze haven, inclusief leuke lestip. Ontdek ze allemaal!

Dit artikel verscheen eerder al in het VLA-krantje van de Vereniging Leraars Aardrijkskunde.

Fietsende gidsen in de haven

publish date
12.02.2019

Dikketruiendag staat dit jaar in het teken van de 'klimaatflandriens'. Dat zijn collega's die met de fiets weer en wind trotseren om, in ons geval, op het Havencentrum te geraken. Collega Bert is een fervente fietser, maar er zijn ook verschillende 'fietsende gidsen' zoals Stijn Struyf, Rik Jacobs en Leo Lourdon. Vandaag laten we twee van deze collega's aan het woord: Leo en Rik vertellen over hun passie voor de haven, als gids en waarom ze zo graag al fietsend kilometers vreten op weg naar hun gidsbeurt.

Leo gaf jarenlang les in het Sint-Jan Berchmanscollege en was schooldirecteur. Ondertussen gidst hij al meer dan twintig jaar in de haven. “Ik was al sinds de jaren 60 actief met de schooltjalken. Daarmee deden we met de leerlingen een vijfdaagse tocht van Antwerpen naar Zeeland. Geweldige tijden! Toen ik na mijn pensioen kon starten als gids bij het Havencentrum, heb ik geen seconde getwijfeld.”

foto: 'fietsende gids' Rik Jacobs
'fietsende gids' Rik Jacobs

Haven in verandering

Ook Rik (foto) kon na zijn pensioen (2010) geen afscheid nemen van de haven. Hij werkte er meer dan dertig jaar en gaf les in het avondonderwijs. “Tijdens het fietsen van Sint-Job-in-‘t-Goor naar Lillo valt alle stress van me af.”, vertelt hij. “De haven overvalt je. Er is altijd beweging en vernieuwing. Ik hou van de sfeer die er hangt en wil mensen er mee in contact brengen. En gidsen is natuurlijk een goede manier om mijn hersenen te blijven stimuleren!”

Rik merkt op dat de haven voor veel bezoekers een ver-van-mijn-bed-show is. Vaak kennen ze enkel de verhalen van hun grootvader. Die moest met zware zakken sleuren en vuil werk doen, maar gelukkig is de situatie ondertussen drastisch veranderd. “Ik hoop dat sommigen na een bezoek anders kijken naar de haven en er misschien willen werken. Ze zijn hier constant op zoek naar nieuwe mensen! Hoe sneller kinderen weten wat hun opties zijn, hoe beter. Als we door een grote autoterminal rijden of aan het Deurganckdok staan, dan zie je hun mondjes openvallen van verbazing. Dat vind ik echt leuk om te zien.”

“Gidsen in de haven blijft een avontuur.”

De enorme uitgebreidheid en de voortdurende verandering blijven ook Leo fascineren. “Ik vind het nog steeds fantastisch om met de kinderen naar het kanaaldok te gaan.”, zegt hij. “Daar hebben ze vanop een groot platform een prachtig overzicht over de haven en de verschillende landschappen en sluizen. Ook de massale hoeveelheid containers op de Noordzee- en de Europaterminal spreekt tot de verbeelding. Zelfs ik vind het nog steeds indrukwekkend!” Rik is het helemaal eens met zijn collega. Hij vult aan dat hij ook heel graag in het Ocha komt, het Opleidingscentrum voor Havenarbeiders in de haven van Antwerpen. “Het is geweldig om te zien hoe ze die mensen opleiden. Elke excursie is anders, maar dat maakt het ook boeiend. Gidsen in de haven blijft een avontuur.”

Wanneer Leo vertelt over de steiger in Lillo, de werking van de getijden en de wandeling door Lillo Fort, hoor je de passie naar boven komen. Net als Rik wil hij zijn kennis en ervaring met zoveel mogelijk mensen delen. “Tijdens rondleidingen gaan we er soms vanuit dat leerlingen en leerkrachten een bepaalde basiskennis hebben, maar dat is vaak niet zo. Sommigen zien het verschil niet tussen een binnenschip en een zeeschip, terwijl het voor ons vanzelfsprekend is. Ik hoop dat we daar met de excursies op een leuke manier verandering in kunnen brengen.”

Klassen recycleren plastics in pop-up Plastic Lab

publish date
11.02.2019

Het pop-up Plastic Lab is een mobiel labo vol met technologische en hightech experimenten, waarmee leerlingen de boeiende wereld van plasticrecyclage en kunststofverwerking leren kennen. Het lab is een initiatief van PlastIQ. De deelnemende klassen worden begeleid door een techniekcoach van PlasticIQ. Het Lucerna-college uit Merksem bijt vandaag de spits af. Deze leerlingen willen met hun minionderneming ‘A Plastic Free School’ een positieve bijdrage aan het milieu leveren door oud plastieken materialen om te vormen tot iets nieuws.

Het pop-up Plastic Lab is een workshop van twee en een half uur voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs. De leerlingen brengen hun zelf ingezamelde plastiekpotjes mee en gaan daarmee aan de slag. Zo maken ze van oude yoghurtpotjes iets nieuwe voorwerpen zoals een frisbee of masker.

De volgende dagen komen 5 scholen naar het pop-up Plastic Lab aan het Havencentrum. In deze boeiende omgeving maken ze niet alleen kennis met een zeer toekomstgerichte bedrijfstak die volop werkgelegenheid biedt, het bezoek draagt ook bij tot het milieubewustzijn van deze jongeren en laat zien hoe ook vanuit de industrie volop naar oplossingen wordt gezocht.

foto van het pop-up Plastic Lab
De leerlingen van het Lucerna college Antwerpen aan de slag in het pop-up Plastic Lab. Ze maken nieuwe producten van zelf ingezameld plastiek voor hun minionderneming ‘A Plastic Free School’

Wat doet de klas zelf?

In het Plastic Lab recycleren de leerlingen plastiek tot iets nieuws. Zo leren ze al doende dat gebruikte plastieken potjes niet persé op de vuilnisbelt hoeven te belanden. Daarom wordt hen gevraagd om zelf plastic in te zamelen, uit te wassen en mee te brengen. Voor de recyclage wordt enkel kunststof met recyclagecode 6 gebruikt (die code vind je aan de onderkant van ieder product).

Het lessenpakket dat PlastIQ speciaal voor het Plastic Lab heeft ontwikkeld voor leerlingen van de 3e graad lager onderwijs en de 1e graad secundair onderwijs (én voor hun leerkrachten) kan je vinden op hun website https://www.plastiq.be/nl/onderwijs/lager-onderwijs/plasticlab.

Nog tot 22 februari

De Plasticsweken in het Havencentrum duren van 11 tot en met 22 februari. Op 11 februari is het Lucerna-college uit Merksem de hele dag te gast. Van 18 tot en met 21 februari is er telkens in de voormiddag klassen, telkens van 10 uur tot 12.30 uur:

  • 11 februari, 9.30 – 15 uur – Lucerna college (Merksem)
  • 18 februari, 9.30 – 12 uur – GTI Beveren (Beveren)
  • 19 februari, 9.30 – 12 uur – Sint-Willebrord Heilige Familie (Berchem)
  • 20 februari, 9.30 – 12 uur – Stella Maris (Merksem)
  • 21 februari, 9.30 – 12 uur en 13 – 15.30 uur –Broederschool Sint-Niklaas (Sint-Niklaas)

Meer informatie

www.havencentrum.be > popupplasticlab
www.plasticlab.be

Heb jij onze nieuwe collega Sophie al ontmoet?

publish date
08.02.2019

Wanneer Sophie Dieltiens (30) praat over haar job bij het Havencentrum merk je meteen dat het goed zit. Als kersverse onthaalmedewerkster staat ze jou met plezier te woord voor reservaties en allerlei vragen, maar ze werkt ook graag enthousiast mee aan verschillende projecten. Om het Havencentrum nog sterker te maken wil deze nieuwe collega gerust the extra mile gaan!

Sophie Dieltiëns

“Mijn zus werkt voor het Havenbedrijf en stuurde de vacature voor onthaalmedewerker naar me door”, vertelt Sophie. “Ik was al een tijdje op zoek naar een vaste job waar ik me verder in kon ontplooien. De functie bij het Havencentrum voelde meteen als een geweldige opportuniteit.”

Door haar ervaring bij raffinaderij Esso is Sophie goed op de hoogte van het reilen en zeilen in de Antwerpse haven. Als administratief bediende leerde ze de werking van het grote havenbedrijf van binnenuit kennen, maar na vijf jaar was ze benieuwd wat ze daarbuiten nog allemaal kon ontdekken: “Ik vind het echt boeiend om te weten wat er allemaal gebeurt in de haven. Het is een hele leuke omgeving om in te werken. Mijn favoriete plek is de Oosterweelbrug bij zonsopgang, geweldig hoe het licht daar op de kaaien valt!”

“Vroeger was mijn werk beperkt tot pure administratie”, gaat Sophie verder. “Bij het Havencentrum gaat mijn functie veel verder. Ik ben samen met Diana het aanspreekpunt voor bezoekers en gidsen, maar we werken met de collega’s ook aan grote projecten en nieuwe excursies. Omdat het een klein team is kan je hier echt jezelf zijn en op je eigen manier bijdragen. Het voelt ook heel goed dat er zoveel ruimte is voor inspraak, om bij te leren en om jezelf te ontwikkelen. Hopelijk kan ik er mee voor zorgen dat de havenbeleving voor bezoekers nog beter wordt.”

In haar vrije tijd houdt Sophie zich bezig met haar twee geliefde pluskinderen en de afwerking en inrichting van het huis. Ze werkt ook graag in de tuin en is gek op haar planten. Haar grote droom? Nog veel verre reizen te maken en verschillende talen leren!

Met haar planmatige aanpak, leergierigheid en charismatische uitstraling is Sophie een welkome aanvulling op het team van Havencentrum Lillo. Wie een excursie wil reserveren, kan dat doen via het reservatieformulier. Sophie of haar collega's nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!

Partner in de kijker: GO! De Scheepvaartschool gastlocatie Haven vol Techniek

publish date
15.01.2019

Haven vol Techniek laat leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs op een speelse manier kennismaken met verschillende jobs in de haven . Tijdens dit havenbezoek maakt de groep een halve dag een havenrondrit door de Waaslandhaven. De rest van de dag brengen ze door bij GO! De Scheepvaartschool. Hier kruipen ze in de huid van kunststofbewerkers, pijpfitters en vrachtwagenchauffeurs. Directeur Roel Buisseret is vol lof over de samenwerking en hoopt dat deze maritieme kruisbestuiving nog heel lang mag blijven bestaan: “En misschien zijn er wel leerlingen die na hun bezoek zin krijgen om naar onze school te komen?”

Foto van GO! De Scheepvaartschool

GO! De Scheepvaartschool is in de haven vaak nog bekend onder de oude naam: Cenflumarin. Die veranderde toen ze drie jaar geleden verhuisden van Zwijndrecht/Kallo naar de gebouwen van Campus Leerhaven op Linkeroever. Ze delen die locatie met een kleuterschool, lagere school, Centrum voor Volwassenenonderwijs en internaat. Dat laatste is van oudsher een tehuis voor schipperskinderen en heeft dus een grote connectie met het water, al zijn de leerlingen ondertussen meer gevarieerd.

Spannend en avontuurlijk

Wie interesse heeft in de maritieme wereld kan zijn of haar hart ophalen in De Scheepvaartschool. Het secundair onderwijs wordt er volledig gerespecteerd en alle vakken komen aan bod, alleen gaat het nog net iets verder: “De jongeren leren varen op ons opleidingsschip en ervaren alle aspecten aan boord en op het water.”, zegt directeur Roel Buisseret. “Dat geeft een fantastische meerwaarde omdat het spannend en avontuurlijk is, maar vooral omdat het de klassieke schoolvakken een groter belang geeft.”

“Als je bij ons fysica leert dan koppelen we dat bijvoorbeeld aan de balans van een schip, of de sterkte van de touwen die je gebruikt. Zo doen we dat bij bijna elk vak en dat motiveert de jongeren. In de derde graad van de binnenvaartopleiding werken we met het duaal leersysteem en zijn de leerlingen zelfs zestig procent van de tijd aan boord van een schip. Ook in de zeevaartafdelingen krijgen ze niet alleen een sterke theoretische basis, maar leren ze ook wat ze in de praktijk moeten doen.”

Jongeren aan de slag bij GO! Campus Leerhaven

Win-Win met het Havencentrum

Vroeger gingen de activiteiten van de Haven vol Techniek door bij het Havencentrum Lillo zelf. Om de reistijd korter te maken en in te spelen op de mobiliteit besloot het centrum te focussen op de Waaslandhaven. Daarom sprak het team GO! De Scheepvaartschool aan als partner en ideale uitvalsbasis om de excursie te beginnen en te eindigen. Voor de activiteiten worden hun eigen faciliteiten gecombineerd met die van het Havencentrum, dat bijvoorbeeld een vrachtwagen en drie educatieve containers op de campus plaatste. Daar gaan leerlingen praktisch aan de slag door pijpen te fitten, een lading te plannen of te werken aan een echte ABC-motor.

“Voor de school is het een serieuze meerwaarde dat de containers nu vast onderdeel uitmaken van de campus.”, zegt Roel. “Langs de andere kant kan het Havencentrum ook gebruik maken van onze moderne lokalen en de reddingsboot die hier ligt. We hebben alleen maar lovende woorden voor de samenwerking. De gidsen doen het fantastisch goed en de activiteiten zijn heel nuttig dus wat ons betreft mogen er zeker nog meer excursies komen! En wie weet, misschien zijn er wel leerlingen die na hun bezoek zin krijgen om naar De Scheepvaartschool te komen?”

 

Meer informatie

Interesse in GO! De Scheepvaartschool? Lees er alles over op hun website: http://www.descheepvaartschool.be

Wil je ook wel eens op havenbezoek met GO! De Scheepvaartschool als uitvalsbasis? Meer informatie over Haven vol Techniek vind je onder Voor Scholen > Eerste graad secundair onderwijs > Haven vol Techniek

Aanbod in de kijker: een kijkje achter de schermen van onze wereldhaven

publish date
04.12.2018

Trek mee met deze leerlingen op uitstap in de haven met dit filmpje. We tonen je waar je naartoe trekt én wat de leerlingen en leerkrachten zelf van de uitstap vonden.

Interesse? 

Meer informatie over ons aanbod vind je onder voor scholen > de derde graad secundair onderwijs of hoger onderwijs.

Lesinspiratie uit de haven: transportmodi

publish date
15.11.2018

De verkeersproblemen op de snelwegen rond Antwerpen halen met de regelmaat van de klok het nieuws. Naast het vele woon-werkverkeer heeft ook de goederenstroom, de zogenaamde modal split, hier een grote impact op. Dat maakt van verkeer & transport een actueel en interessant thema om op te nemen in je lessen als het gaat over de haven van Antwerpen. In deze  lesinspiratie uit de haven bekijken we waarom de Antwerpse haven voor het transport van goederen een interessante keuze is en hoe de haven er zelf aan werkt om het aantal vrachtwagens op de snelwegen te doen dalen ten voordele van het spoorverkeer en de binnenvaart.

Binnenvaart

Een strategische ligging in Europa

Eén van de troeven van de Antwerpse haven is de strategische ligging ongeveer 80 km landinwaarts. Dat maakt dat we reeds met zeeschepen heel dicht tot bij de eindbestemming - de consument en bedrijven - van vele van de goederen kunnen varen. Onze haven ligt daarnaast ook dichter bij belangrijke Europese productiecentra dan andere havens zoals Hamburg en Rotterdam. Dat zorgt ervoor dat we ook voor de aanvoer van grondstoffen en het transport van afgewerkte producten van deze centra een belangrijke troef in handen hebben.

Het succes van deze ligging brengt de grote uitdaging mee om transport zo optimaal mogelijk te laten verlopen. En dan gaat er als vanzelfsprekend heel veel aandacht naar het wegverkeer. In 2015 was dat wegtransport nog verantwoordelijk voor 58% van het goederenverkeer van en naar de haven, vandaag is dit al gedaald naar 52%. De ambitie is er om dit naar 40% te laten dalen tegen 2030.

Naast het stimuleren van een verschuiving van wegvervoer naar vervoer via spoor en binnenvaart probeert de haven ook om dit wegvervoer zoveel mogelijk te spreiden. Dit doet men door bijvoorbeeld ook ’s nachts de containerterminals te openen.

Via binnenvaart verder landinwaarts

Binnenvaart speelt een belangrijke rol om het aandeel van het vrachtverkeer over de weg te laten dalen. Het Albertkanaal en de Schelde – Rijnverbinding zijn twee belangrijke kanalen die de haven verbinden met zijn hinterland. Goederen die aangevoerd worden in de haven kunnen in grote hoeveelheden verder getransporteerd worden via de binnenvaart naar een terminal die meer landinwaarts gelegen is. Mooie voorbeelden daarvan zijn de supermarktketen Colruyt, die al enkele jaren zijn goederen uit de haven langs het Zeekanaal Brussel – Schelde (het Kanaal van Willebroek) dichter bij hun centraal magazijn in het Brusselse brengt of Nike die 99% van zijn containers vanuit de haven via het Albertkanaal naar hun distributiecentrum in Ham vervoert. Via een groot netwerk van rivieren en kanalen kunnen goederen via binnenvaart ook bestemmingen bereiken buiten België.

Aansluiting met het spoor

Transport van goederen via het spoor is een meer duurzame oplossing dan over de weg. De Antwerpse haven kan op dit vlak al indrukwekkende cijfers voorleggen. Zo heeft de haven een spoornetwerk van 1055 km spoorlijnen waarlangs dagelijks zo’n 250 geladen goederentreinen sporen. Dat Antwerpen de tweede grootste spoorhaven van Europa is, zorgt ervoor dat dienstverleners volop investeren in dit spooraanbod zodat ook hier nog groei gerealiseerd wordt. Naast een centrale ligging binnen het Europese spoornetwerk vertrekken er vanuit Antwerpen ook regelmatig treinen naar bestemmingen als Rusland, Kazachstan, Korea en China!

Afbeelding verdeling modal split

Lego Haven Studio

Wil je op een originele manier aan de slag gaan rond mobiliteit en modal split in de haven? In 2019 openen we onze Lego Haven Studio. Terwijl jongeren hun eerste stappen zetten in het programmeren, maken ze ook kennis met de verschillende transportmodi. Ze worden uitgedaagd om in onze LEGO-haven containers die aangevoerd worden met LEGO-schepen over te slaan op vrachtwagen, trein of binnenvaartschip. Meer informatie verschijnt binnenkort online.

Ook in onze huidige programma's voor de eerste graad secundair onderwijs en de derde graad secundair onderwijs leggen we regelmatig de link naar mobiliteit en de modal split in de haven.

Aan de slag!

Op zoek naar meer informatie over dit thema? Op de website van het Antwerpse Havenbedrijf vind je actuele cijfergegevens en verdere info die bruikbaar kan zijn voor je lessen: www.portofantwerp.com/nl/connectiviteit

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.

Dit artikel verscheen ook in de VLA-krant van de Vereniging voor Leraars Aardrijkskunde op 15 november.

Volgende van de detaillijst