Aanbod in de kijker: Haven vol Techniek

publish date
06.11.2018

Aan de slag in de haven: ervaar de haven samen met je klas. Al doende leren je leerlingen de beroepen in de haven van Antwerpen kennen. Tijdens de daguitstap Haven vol Techniek voor de eerste graad secundair onderwijs veranderen de leerlingen een halve dag in pijpfitters, vrachtwagenchauffeurs, ladingplanners en kunststofbewerkers. Tijdens het andere dagdeel verkennen ze de Waaslandhaven en de industrie. Een stop aan het Deurganckdok en de grootste sluis ter wereld brengt de haven pas echt tot leven!

“De meeste leerlingen hebben eigenlijk totaal geen idee wat de haven inhoudt en dat kunnen we op één dag veranderen.”

Havencentrum is voor deze technische excursie te gast op GO! Campus Leerhaven. In deze campus kunnen leerlingen en studenten terecht voor een uitgebreid aanbod maritieme opleidingen, van kleuter tot volwassene. Op het terrein voor de school staan een aantal containerklasjes met doe-activiteiten zoals de ladingplanner en pijpfitter. Zo klimmen jongeren er in een echte reddingssloep en vrachtwagen! Daarnaast kunnen de groepen er gebruik maken van de moderne leslokalen. Onder begeleiding van een gids proeven ze van enkele beroepen in de haven. Zo moeten ze in één van de containers zelf een lading kosten-efficiënt plannen. In een andere ruimte leren ze pijpfitten. Opgepast voor lekken!

“In de container moesten we pijpen aan elkaar zetten zodat we er water door konden pompen zonder te lekken. De zon scheen, maar we waren toch bang dat we helemaal nat zouden worden. Gelukkig ging het van bij de eerste keer al goed!”, zegt leerling Sarah.

Terwijl een deel van de groep bezig is in de containers, gaan de anderen binnen aan de slag met kunststof. De gids van het Havencentrum legt hen uit waar het materiaal vandaan komt (de leerlingen zien de fabrieken tijdens de havenrondrit), hoe het gemaakt wordt en wat je er allemaal mee kan doen. Daarna gaan de jongeren zelf aan het werk met een warmtebron en kleurrijk gerecycleerd plastic waarmee ze smartphonehouders en fotokaders maken. De meeste leerlingen zijn heel enthousiast over het resultaat en nemen ze trots mee naar huis.

Enkele leerlingen plooien een gsm-houder van gerecycleerd plastiek

Theorie wordt praktijk

“De samenwerking met Campus Leerhaven is echt een meerwaarde, het is een heel toffe locatie.”, zegt Ilse Van Eetvelde, leerkracht techniek van het IMS Borgerhout. De school neemt de leerlingen al jaren mee naar de ‘Haven vol Techniek’ en is dus vaste klant bij het Havencentrum. “Het is soms moeilijk om iets concreet uit te leggen of te laten zien in de klas.”, gaat Ilse verder. “Daarom is deze excursie zo belangrijk: ze zet onze theorie uit het leerplan om in de praktijk. De leerlingen leren uit de eerste hand hoe het er écht aan toe gaat. De meesten onder hen hebben eigenlijk totaal geen idee wat de haven inhoudt en dat kunnen we op één dag veranderen.”

Tijdens de rondrit verbazen de meeste leerlingen zich enorm over de omvang en activiteiten van de haven. Ze kijken hun ogen uit en kunnen eindeloos vragen stellen aan de gids die hen begeleidt. "We zagen de olifanten aan het werk en stopten aan een grote containerterminal, dat was echt indrukwekkend!”, zegt een leerling. “Ik wist niet dat er zóveel containers en auto’s in de haven waren. Het is veel groter dan ik dacht!”  

“De leerlingen hebben heel wat opgepikt.”, zegt leerkracht aardrijkskunde Nadia Peeters (IMS Borgerhout). “Vaak zien ze de haven tijdens deze excursie voor het eerst van dichtbij. Het was een lange dag, maar wel heel afwisselend. Zo’n uitstap is door de busrit iets duurder, maar we doen het toch elk jaar. Het is echt de moeite waard en biedt een sterke combinatie van techniek en aardrijkskunde.”

Ook op stap in de haven? 

Wil jij met jouw klas ook de ‘Haven vol Techniek’ ontdekken? Meer informatie over de excursie en het andere aanbod voor de eerste graad secundair onderwijs vind je bij Voor scholen > eerste graad secundair onderwijs.

Je kunt deze daguitstap in de haven ook meteen boeken via het reservatieformulier.

Haven vol Techniek komt tot stand dankzij de steun van Talentenfabriek en Talentenstroom.

Havencentrum viert 30ste verjaardag met blik op de toekomst

publish date
04.10.2018

Op 3 oktober verzamelden tweehonderd partners, gidsen, medewerkers en bedrijven in De Ark om de 30ste verjaardag van het provinciaal Havencentrum in stijl te vieren. Er werd kort teruggeblikt naar het verleden, maar het waren vooral de toekomstplannen en de nood om te groeien die centraal stonden.

Terwijl de genodigden de zaal van De Ark instromen laat de stralende herfstzon zich van haar beste kant zien en varen de vrachtschepen voorbij op de vrolijk schitterende Schelde. Presentatrice Roos Van Acker nodigt achtereenvolgens Ludwig Caluwé, Marc Van Peel, Nadia Werkers, Stephan Vanfraechem, Marc Beerlandt en Rudi De Meyer uit aan haar tafel, afgewisseld met leuke filmpjes.

“We blijven focussen op de schoolgaande jeugd en willen hen van binnenuit in contact brengen met de haven en wijzen op potentiële jobs en opleidingen die hen voorbereiden op een carrière.”, zegt gedeputeerde Ludwig Caluwé van provincie Antwerpen. “Onlangs hebben we de kaap van een miljoen bezoekers gerond, maar de ambitie ligt veel hoger: we willen álle Vlaamse jongeren bekend maken met de haven.”

Filmpje: 1 miljoenste bezoekers ontdekken en proeven van de beroepen in de haven.

“Mensen moeten de haven graag zien.”

Afgelopen september vonden de eerste Havenlandklassen plaats, waarbij jongeren meerdere dagen doorbrengen in de haven met de focus op industrie, natuur, talenten, ontwikkeling en nieuwe technologie. “We willen leerlingen onderdompelen in de realiteit van de haven.” zegt Marc Van Peel, voorzitter van Havenland en het Havenbedrijf. “Vaak zien ze een mysterieus kluwen als ze daar aan denken en dat kan het Havencentrum ontwarren. Op die manier zorgen ze ervoor dat jongeren de juiste studie en job kiezen. De Antwerpse haven is de belangrijkste motor is van de Vlaamse economie dus het maatschappelijk draagvlak is ontzettend belangrijk. Om nieuwe investeringen te kunnen toen en uit te breiden moet er een hart zijn voor de haven, mensen moeten ze graag zien.”

Filmpje: Havenlandklassen? Ontdek wat de leerlingen en leerkrachten van GTI Beveren ervan vonden,

Gezocht: alle profielen

Omdat havenbedrijven vaak onbekend zijn als werkgever komen (technologisch) hooggeschoolden er niet altijd terecht. Nadia Werkers, manager Platform Industrie bij Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is hoopvol: “Managerial en technologische diploma’s worden steeds meer op gelijke waarde geschat en dat is heel belangrijk voor jongeren. Bedrijven geven nu zelf opleidingen en scholen doen hun best om de kloof te dichten, die rol kan het Havencentrum mee vervullen.”

“We hebben niet enkel dokwerkers en technologen nodig, maar ook administratief personeel en nog veel meer.”, vult Stephan Vanfraechem van Alfaport aan. “We willen mensen goesting doen krijgen in jobs en zijn dan ook heel blij dat het Havencentrum die rijkdom nu nog meer in beeld brengt. De klassieke vijver is stilaan leeggevist dus we moeten breder kijken en ons openstellen voor meer diversiteit in diploma’s en achtergrond.”

Filmpje: Volg een klas op stap in de haven.

Nood aan nieuwe middelen

Begin 2019 opent de Lego Haven Studio in het Havencentrum. Daar zullen jongeren hun eerste stappen kunnen zetten in programmeren door containers via producenten door de haven naar de consument te brengen. Mark Beerlandt, directeur van MSC, zegt dat er veel nood is aan nieuwe middelen: “In deze tijden is het niet gemakkelijk om jongeren aan te trekken. We hebben naast de klassieke functies ook communicatieve, getalenteerde zakenmensen nodig. Daarom is het belangrijk dat ondernemers aantrekkelijk en zichtbaar zijn. Het Havencentrum kan zeker helpen met dat imago, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid met de talentenhuizen en de bedrijven zelf.”

Filmpje: Ontdek hoe jongeren zullen programmeren in onze Lego Haven Studio.

Om de feestelijke presentatie af te sluiten nodigt Roos Van Acker opnieuw gedeputeerde Ludwig Caluwé uit aan tafel, deze keer in gezelschap van de directeur van het Havencentrum Rudi de Meyer. “Er is heel wat in beweging en we brengen systematisch overal een enorme belevingsfactor in.”, zegt De Meyer. “Daarnaast hopen we ook dat de haven niet bang is voor diversiteit en willen we bepaalde doelgroepen meer aanspreken. De werkloosheid in Antwerpen ligt hoog. Door krachten te bundelen kunnen we daar met de haven een groot verschil maken.”

Mooie perspectieven

Als alles goed gaat opent in 2023 het gloednieuwe interactieve Havencentrum op de droogdokkensite. “Tegen dan zijn alle excursies volledig vernieuwd.”, zegt De Meyer. “In afwachting zorgen we voor een interactief gedigitaliseerd parcours in Lillo: toegankelijk, mooi en gericht op beleving. Zo kunnen we jongeren laten voelen hoe ze een impact kunnen hebben op de wereldhandel.”

Na de indrukwekkende lijst bedankingen wordt er nagepraat met een hapje met een drankje. Wie wil kan zelfs ‘spelen’ met het prototype van de Lego Haven Studio! Inge Heirbaut is opleidingshoofd logistiek management bij Karel de Grote Hogeschool en kijkt uit naar nog meer samenwerking: “Je krijgt jongeren enkel enthousiast als je digitale en interactieve methodes gebruikt, dus het is fijn om te zien dat er nieuwe onderwijstechnieken komen. We gaan elk jaar op uitstap met onze eerstejaars en ik hoop dat we ook voor onze andere jaren kunnen samenwerken, en eventueel samen dingen kunnen ontwikkelen. Misschien mogen we wel les geven in het educatief centrum?”

Niet ver daarvandaan staat Kurt Dupon, directeur van Katoen Natie. Het bedrijft werkt al decennia lang samen met het Havencentrum en krijgt geregeld scholen over de vloer. “Het is soms moeilijk om technisch en hoogopgeleid personeel te vinden, maar de toekomstplannen bieden heel veel perspectief. We hebben recent nog beslist om een nieuw project te doen rond talenten, in samenwerking met het Havencentrum en Levanto. Meestal zijn hun initiatieven beter dan die van ons en de perfecte aanvulling op wat we zelf doen.”

Op naar de volgende dertig jaar! 

In beeld

1 miljoen bezoekers ontdekken de 'haven in 't echt'!

publish date
18.09.2018

1 miljoen! Zoveel bezoekers mocht het Havencentrum van de provincie Antwerpen de afgelopen 30 jaar ontvangen. IMS Borgerhout is de gelukkige school. Zij zijn al jaren klant en trappen hun schooljaar naar trouwe gewoonte af met de excursie ‘Haven vol Techniek’. Om dat te vieren, werden de leerlingen van het IMS Borgerhout die dag extra verwend tijdens hun daguitstap in de haven. Inclusief koffiekoeken, fruitsap, ballonnen en een unieke uitstap naar het dak van containerbehandelaar MPET!

Bij hun aankomst op GO! Campus Leerhaven werden de jongeren feestelijk ontvangen door voorzitter en gedeputeerde voor Economie, Ludwig Caluwé. Voor de gelegenheid stond er ook ontbijt klaar voor de leerlingen. “Zelfs de leerkrachten wisten van niets.”, zegt één van hen. “We dachten eerst dat het nooit voor ons kon zijn, maar toen vertelden ze dat de miljoenste bezoeker in onze klas zat, super tof!” Na die luxueuze verwelkoming gingen ze met z’n allen vrolijk op de foto met grote ballonnen die samen ‘1.000.000’ vormden.

Op ontdekking in de haven

Tijdens de ‘Haven vol Techniek’ doet de groep in de voormiddag een havenrondrit. Ze rijden onder andere tussen de pas aangekomen auto’s bij Antwerp Euroterminal NV (AET) en stoppen naast de containerschepen aan het indrukwekkende Deurganckdok. Normaal gezien blijven de jongeren op de bus zitten, maar voor deze speciale gelegenheid mochten ze naar het dakterras van containerbehandelaar MPET. “Het uitzicht over de haven was echt spectaculair. Er waren zoveel containers!”, zegt een leerling. Het was voor hen het meest memorabele onderdeel van de excursie.

In de namiddag deden de jongeren verschillende interactieve activiteiten op GO! Campus Leerhaven,  waaronder het maken van een smartphonehouder en het plannen van een scheepslading. Op die manier leren ze technische beroepen vanuit de eerste hand kennen. Om het vieren van de miljoenste bezoeker feestelijk af te sluiten, kreeg iedereen nog een kleurrijke drinkbus cadeau. Op naar het volgende miljoen!

Ontdek hoe onze 1 miljoenste bezoekers de haven beleefden:

Bos- of zeeklassen? Ontdek de haven tijdens 3-daagse ‘Havenlandklassen’

publish date
14.09.2018

De haven in al haar facetten ontdekken. Dat kunnen scholen dankzij de nieuwe driedaagse ‘Havenlandklassen’. Dit najaar loopt een proefproject waar alvast drie scholen uit de omgeving van de haven aan deelnemen. Tijdens deze uitstap overnachten de leerlingen in de haven. Zo leren ze niet alleen de haven, maar ook elkaar beter kennen. Verschillende Havenlandpartners sloegen hiervoor de handen in elkaar en creëerden een gevarieerd programma met een aangename en leerrijke mix van maritieme, logistieke en industriële activiteiten en natuur, cultuur en ontspanning. Havenlandklassen biedt zo een antwoord op de groeiende vraag naar een totaalbeleving in en rond de haven.

Havenlandklassen: enkel leerlingen maken een foto tijdens de cursus 'phonografie'

Het idee van de ‘Havenlandklassen’ ontstond een jaar geleden, toen verschillende partners zich via het project Havenland engageerden om samen werk te maken van meer verbondenheid tussen de haven en haar omgeving. Met de ‘Havenlandklassen’ geven we jongeren een unieke inkijk in de haven, zowel haar economische activiteit als de mooie poldernatuur. De Havenlandpartners zijn ervan overtuigd dat deze jongeren de energie van de haven zullen meenemen naar huis en trots zullen zijn op ‘hun’ haven.

GTI Beveren ontdekt als eerste deze unieke havenbeleving

De leerlingen van het GTI Beveren kunnen vandaag en morgen als eerste dit nieuwe programma uitproberen.  Terwijl de jongeren zich tijdens een havenrondvaart uitleefden op een workshop ‘fotograferen met je smartphone’, stelden de partners van het project Havenland het nieuwe programma voor. Scholen krijgen een uniek programma met daarin onder andere een GPS-spel in de haven, een ontdekkingstocht in Fort Liefkenshoek en een bezoek aan het Verdronken Land van Saeftinghe voorgeschoteld. Een aantal modules bieden we standaard aan. Daarnaast zijn er ook een aantal keuzemodules die de school kan toevoegen aan hun driedaags programma.

Proefproject tijdens dit schooljaar

Naast het GTI Beveren, proeven dit semester ook de scholen ‘De Dames’ uit Antwerpen en het ‘PITO’ uit Stabroek van dit gloednieuwe aanbod. Mede op basis van de ervaringen van deze drie scholen, zullen de partners het aanbod evalueren en bijsturen waar nodig. In het voorjaar van 2019 start een nieuwe reeks proefklassen waarvoor scholen zich nog kunnen inschrijven. De uiteindelijke doelstelling is een uitgebalanceerd aanbod dat de eerste scholen kunnen boeken vanaf volgend schooljaar.

Havenlandklassen: groepsfoto van GTI Beveren

Over Havenland

Havenland verbindt het havengebied Antwerpen met zijn omgeving op Linker- en Rechterscheldeoever. Het havenlandschap telt tal van belevingen: maritieme, logistieke en industriële activiteiten, erfgoed, het polderlandschap, natuur en de Schelde die door haar ligging een centrale rol in het verhaal inneemt. Havenland wil verschillende onthaal-, bezoek- en uitkijkmogelijkheden meer op elkaar afstemmen en aanvullen met overkoepelende initiatieven zoals watervervoer, onthaalpoorten, fietsroutes, enz.. Havenland maakt deel uit van het actieprogramma voor de Ontwikkeling van het Havengebied Antwerpen (OHA) en is een strategisch project in het kader van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

Havenlandklassen is een initatief van APB Havencentrum – provincie Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen, de gemeente Beveren, Maatschappij Linkerscheldeoever, EGTS Linieland van Waas en Hulst, Stad Antwerpen en Agentschap Natuur en Bos.

Meer informatie over Havenland vind je op www.havenland.be.

Ontdek wat de leerlingen en leerkrachten ervan vonden in dit filmpje:

Bert Pichal verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit

publish date
18.04.2018

Het havengebied en de bijbehorende bedrijven zijn vaak onbekend terrein voor jongeren, maar eens ze er mee in contact komen zijn ze meestal verbaasd over de mogelijkheden. Met de aanwerving van Bert Pichal zet het Havencentrum in op samenwerking en verbinding, om zo een actief bedrijvennetwerk verder uit te bouwen en meer haven bekendheid te creëren bij het publiek. Wie is de ambitieuze man die voor een win-win bij bezoekers en bedrijven wil zorgen?

Bert Pichal: verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit

Enthousiast en toegewijd

Wie met Bert (39) praat, hoort meteen zijn passie voor de haven. Eén van zijn favoriete plekken is de Kallosluis, waar je vanop de lange uitloper een prachtig uitzicht hebt op de Schelde en bij mooi weer zelfs de Kathedraal kan zien. Ook het Fort Liefkenshoek spreekt tot zijn verbeelding als plek waar de industrie ons erfgoed ontmoet. Hij kan er echt van genieten. Met drie jonge kinderen in huis vindt Bert naast zijn actieve job toch nog de tijd om te fietsen en te lopen. En als hij binnen zit heeft hij nog een andere hobby: strategische bordspelen.

Bert’s nieuwe functie sluit mooi aan bij zijn vorige job als communicatieverantwoordelijke bij Maatschappij Linkerscheldeoever. Vanuit die rol maakte hij het gebied vooral bekend bij mensen in het Waasland, waardoor hij ondertussen een echte havenkenner is. Door de overstap te maken naar het Havencentrum verschuift de doelgroep naar jongeren, waar hij onder andere als voormalig gewestleider van de jeugdbeweging al ervaring mee heeft. “Het havengebied is een ontzettend interessante en dynamische omgeving. Voor jongeren is het ook een goede plek om te werken, maar dat is vaak niet goed genoeg bekend. Die informatie op een toffe manier overbrengen trekt me heel hard aan.”

Als bedrijf mag je van Bert verwachten dat hij jouw toegewezen contact is bij het Havencentrum. Je kan bij hem terecht met vragen en ideeën, maar hij zal ook zelf proactief uitzoeken hoe bedrijven nog meer voordeel kunnen halen uit een samenwerking met het Havencentrum. Als lid van het educatief team zorgt hij ervoor dat jongeren tijdens excursies bij de meest gepaste bedrijven terecht kunnen, maar ook dat die bedrijven er iets aan hebben om hen te ontvangen. Het moet een goede zaak zijn voor iedereen.

Extra uitdaging: mobiliteit

Bert heeft een dubbele functie en neemt naast het netwerk ook de mobiliteit voor zijn rekening. De haven is berucht om z’n files, omleidingen en continue werkzaamheden, maar ook daar wil hij kort op de bal spelen: “Het is van cruciaal belang dat we snel en creatief inspelen op veranderingen. Bezoekers moeten zo snel mogelijk op hun bestemming geraken. Daarom gaan we niet alleen op voorhand communiceren, maar ook in real time opvolgen en informeren. Daarnaast denken we ook na over alternatieve vervoersmiddelen tijdens de excursies, zoals de waterbus en eventuele stukken die met de fiets kunnen.”

Bert Pichal zal vanaf 15 april de verbinder zijn tussen het Havencentrum en zijn bezoeker en de  bedrijven. Aarzel niet om hem te contacteren, hij staat te springen om er in te vliegen.

Bert Pichal

Bert Pichal: verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit
Functie
Verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit
Telefoon
+32 3 250 61 63
Mobiel
+32 485 11 24 67

Waarom investeert de provincie in een nieuw havenbelevingscentrum?

publish date
14.04.2018

Eens rechtstreeks – van mens tot mens – een ‘klapke’ doen met een politicus. Over iets wat jij belangrijk vindt. De gedeputeerden van de provincie Antwerpen gaan de uitdaging aan. In de klapstoel wisselen ze elk om de beurt van gedachten met een inwoner.

Deze aflevering praat gedeputeerde Ludwig Caluwé met Geert De Wilde, Managing Director bij Gosselin Logistics, over het nieuwe havenbelevingscentrum en waarom de provincie daarin investeert. Dat nieuwe havenbelevingscentrum zal tegen 2022 vorm krijgen op de Droogdokkensite in de Antwerpse haven.

Lesinspiratie uit de haven: wat hebben pannenkoeken en de haven gemeen?

publish date
15.03.2018

Begrippen uit de haven zijn vaak nogal abstract voor leerlingen. Zelfs concrete voorbeelden zijn soms niet genoeg om iets duidelijk te maken. Hoe kan je dan toch zo helder mogelijk het verschil uitleggen tussen een basisproduct, een halffabricaat en een afgewerkt product? Door samen pannenkoeken te bakken!

Pannenkoeken?! Juist ja. Pak het eens anders aan en laat de kinderen bloem, melk, eieren, zout, eventueel vanillestokjes, boter en/of olie meebrengen. Dat zijn de basisproducten. Aan de hand daarvan kan je uitleggen van waar de onbewerkte ingrediënten komen. Bloem is hierbij de uitzondering, het is zelf al een halffabricaat want het bestaat uit de grondstof graan. De leerlingen kunnen samen bijvoorbeeld ook nog op zoek naar de herkomst van andere basisproducten zoals noten, (aard)olie en water.

Aan de slag!

Nu ze weten waaruit pannenkoeken bestaan, kunnen de kinderen in groepjes het beslag maken. Dit is een halffabricaat, een fysiek product dat nog niet helemaal klaar is. Het is een combinatie van grondstoffen die nog verder bewerkt moeten worden tot een eindproduct. Terwijl ze één geheel maken van de afzonderlijke ingrediënten kan je de leerlingen uitdagen om nog halffabricaten te vinden. Denk maar aan gipsplaten, microchips, stalen platen, kunststof bolletjes, houten balken, autoradio’s, stof voor kledij en nog veel meer.

Door het beslag mooi te bakken in de pan (je kan elektrische kookplaatjes voorzien) maak je samen met de leerlingen een eindproduct. Ze zien het halffabricaat, waar ze eigenlijk niets aan hadden, veranderen in iets lekkers. Laat ze om de beurt bakken en vraag ze om na te denken over andere eindproducten. Waaruit zijn die gemaakt? Welke producten gaan eraan vooraf?

Optie: toegevoegde waarde

Een pannenkoek is altijd lekker, maar hij wordt nog beter als je er suiker, fruitsalade, siroop of confituur op doet. We spreken dan over een toegevoegde waarde. Dat is niet alleen een economische term, het kan ook van toepassing zijn op producten. Zo heb je bijvoorbeeld gepersonaliseerde sneakers, juwelen met een extra grote diamant, auto’s met allerlei snufjes, exclusieve oplages van handtassen en chips met truffelsmaak. En in ons geval: heerlijk verse pannenkoeken met topping naar keuze. Of maak pannenkoekentaart door ze op te stapelen en er telkens een laagje chocolade of confituur tussen te smeren.

Heb je geen tijd om pannenkoeken te bakken? Neem dan enkel de ‘basisproducten’ mee en vertel erover in je klas. Of overtuig enkele helpende ouders om ze tegen de middag te bakken voor jullie. Smakelijk!

Mmmmm..

Om je op weg te helpen vind je hier alvast het pannenkoekenrecept van Jeroen Meus.

Deel jouw ultieme (haven)lestip!

De tip om pannenkoeken te gebruiken, kregen we van een van onze gidsen. Hij organiseerde zelf ooit een pannenkoekenslag in zijn school.

Heb jij ook een originele manier bedacht om de industrie, verschillende landschappen of haventerminologie op een leuke manier in de klas te brengen? WIl je het graag met ons en je collega's uit heel Vlaanderen delen? Stuur jouw lestip door via info@havencentrum.be of laat het ons weten via Facebook. Wie weet verschijnt jouw aanpak binnenkort in onze nieuwsbrief!

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.

Lesinspiratie uit de haven: containerreuzen

publish date
01.03.2018

De Antwerpse haven haalt regelmatig het nieuws in verband met een mogelijke uitbreiding, werkgelegenheid, containerschepen en nog veel meer. Je kan die actualiteit gebruiken als aanknopingspunt in de les. In deze rubriek geven we telkens een korte toelichting bij de wondere wereld van onze haven, inclusief leuke lestip!

Megamax in Antwerpen

Op de website van het havenmagazine Flows kon je begin dit jaar lezen dat Antwerpen ook in 2018 een aantal van de grootste containerschepen ter wereld op bezoek zal krijgen. In februari was het al zover: de Marseille Maersk en de Manchester Maersk kwamen tijdens hun maidentrip langs in Antwerpen, als eerste megamaxschepen in de AE7/Condor Service.

Maar wat betekent dat in gewonemensentaal? Wat zijn megamaxschepen? Wat moeten we ons voorstellen bij de AE7/Condor Service en hoe verloopt die wereldwijde maritieme containertrafiek? Zo’n megamaxschip is een mooie aanleiding om je aardrijkskundeles te starten vanuit de actualiteit.

Schepen worden groter

Hoe mega is zo’n megamaxschip? Bij de grootte van containerschepen speelt de lengte een rol, maar men kijkt vooral naar de capaciteit van een schip. Die wordt uitgedrukt in TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) en vertelt ons hoeveel standaardcontainers van 20 voet (= 1 TEU) het schip kan vervoeren. De werkelijke afmetingen van zo’n schip zijn natuurlijk wel belangrijk als het gaat over het bereiken van havens langs kanalen en sluizen. Elk kanaal heeft z’n maximum lengte, breedte en diepte. Zo ontstond er een groot aantal Panamaxschepen die de maximumafmetingen hadden om langs de (oude) sluizen van het beroemde Panamakanaal te varen. Ze hadden een capaciteit van ongeveer 5000 TEU. Sinds 2016 zijn er nieuwe sluizen geopend en dat betekende ook de geboorte van een nieuw scheepstype: de Neopanamax, met een capaciteit van 13 000 TEU.

Maar de nieuwste generatie containerschepen is nog groter! Met een lengte van ongeveer 400 meter en een breedte van om en bij de 60 meter slagen deze megamaxschepen er in om rond de 20 500 TEU te vervoeren. Het grootste van dit type containerschepen dat aanvoer in de Antwerpse haven was tot voor kort de Madrid Maersk. Vanaf dit jaar zullen ook haar twee zusterschepen, de Marseille Maersk en de Manchester Maersk op regelmatige basis in Antwerpen langskomen.

Wereldwijde scheepvaartroutes

De twee megamaxschepen worden opgenomen in de AE7/Condor route. Dat is één van de scheepvaartverbindingen van de 2M Alliance [1], die belangrijke Aziatische havens als Shanghai en Ningbo verbindt met grote Europese havens als Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Het is één van de vele wereldwijde handelsroutes die grote rederijen hebben opgezet om ervoor te zorgen dat containers met de regelmaat van de klok verscheept worden. Op deze manier worden de vele goederen die de Aziatische landen produceren tot bij ons en de rest van de wereld gebracht.

Enkele lestips

Als je deze thema’s wil verwerken in de lessen aardrijkskunde dan kan je gebruik maken van enkele handige tools en websites om het maritiem goederenverkeer in beeld te brengen:

www.vesselfinder.com

www.marinetraffic.com

Websites en applicaties waar je kunt nagaan waar een bepaald schip zich bevindt of welke schepen in een haven aangemeerd zijn. Je vindt hierop ook extra info over de schepen en hun route.

 

www.shipmap.org

Website die de wereldwijde scheepvaarttrafiek in beeld brengt.

 

[1] 2M Alliance is een samenwerking tussen de rederijen Maersk, MSC, HMM en Hamburg Sud.

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.

Samenwerking met leerkrachten aardrijkskunde

Dit artikel verscheen ook in de VLA-krant van maart 2018. Meer informatie over deze vereniging voor en door leerkrachten aardrijkskunde vind je op www.vla-geo.be.

Ontdek de Haven in Landschappen

publish date
15.02.2018

Reis mee langs de verschillende landschappen in de Antwerpse haven en zet de leerplandoelstellingen aardrijkskunde om in de realiteit. Je staat naast een gigantische containerterminal, het tot de verbeelding sprekende dorp Doel en de indrukwekkende sluizen. Om de leerlingen op een leuke manier voor te bereiden is er naast de up-to-date lesbundel een gloednieuwe interactieve webquest

foto zicht op Deurganckdok

Nieuwe route op Linkeroever

Tijdens Haven in Landschappen ben je met je leerlingen een volledige schooldag op stap in de haven. Sinds dit schooljaar kun je kiezen tussen een programma op de rechter- of linkeroever van de haven. Een aantal dingen zie je vanuit de bus, maar er zijn ook stopplaatsen waar je kunt observeren wat er allemaal gebeurt en de haven echt kunt ontdekken. Dat gaat dan onder andere over de industrie, de functies van de haven en het transport met de bijbehorende sluizen en spoorwegen. Zo kijk je uit op een gigantische containerterminal. Met een beetje geluk, sta je zelf naast de grootste containerschepen ter wereld.

Digitale tools: interactieve webquest en apps

Om de uitstap op een leuke manier voor te bereiden, voorziet het Havencentrum een webquest die ongeveer een lesuur duurt. Aan de hand van de website, de filmpjes en opdrachten gaan leerlingen aan de slag om de excursie voor te bereiden. Zo moeten ze bijvoorbeeld zelf nadenken over de voor- en nadelen van verschillende transportmiddelen. Elk proces van de haven, komt zo al eens aan bod. Op het einde vragen we aan de kinderen om een aantal applicaties te downloaden voor ze op excursie komen. Als leerkracht kan je dan ook afspraken maken over het gebruik van smartphones tijdens de uitstap.

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen: meer dan aardrijkskunde

Naast het kennisluik zet Haven in Landschappen ook in op de vaardigheden van de leerlingen. Met behulp van apps op hun smartphone leren ze bijvoorbeeld te bepalen waar ze staan en wat de coördinaten zijn. De excursie is gericht op de eindtermen en ontwikkelingsdoelen aardrijkskunde, maar ook leerkrachten vanuit wetenschappelijk werk en socio-economische initiatie vinden raakpunten.

Meer informatie

Voor meer informatie over Haven in Landschappen kan je terecht op: Voor scholen > 1ste graad SO > Haven in Landschappen
De webquest vind je hier: www.haveninlandschappen.be

Havencentrum krijgt nieuwe thuis vlakbij Havenhuis

publish date
27.11.2017

Het Havencentrum bouwt een nieuw belevingscentrum dichter bij de stad. Het kiest hiermee voor een verhuis van de huidige site in Lillo naar de Droogdokkensite tegenover het Havenhuis. Het komt zo te liggen naast het toekomstig maritiem museum. Zo kan het Havencentrum in de toekomst met ons provinciaal bezoekers- en belevingscentrum voor de haven beter inspelen op de behoeften van onze klanten en doelgroepen.

Met een locatie op het raakpunt van haven en stad, goed ontsloten via het water en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer kan de provincie Antwerpen ten volle haar doelstelling om een state-of-the-art havenbelevingscentrum te ontwikkelen, realiseren. Het Havencentrum moet een hedendaags doe- en belevingscentrum worden voor al wie geïnteresseerd is in de boeiende wereld van de haven, haar industrie en logistiek. Op deze manier versterken we het maatschappelijk draagvlak van een zeer belangrijke speerpuntcluster met een hoge toegevoegde waarde en tewerkstelling die afstraalt op de ganse provincie.

Voor het Havenbedrijf is een nieuw havenbelevingscentrum vlakbij het Havenhuis een mooie meerwaarde. De haven van Antwerpen kunnen we met dit nieuwe havenbelevingscentrum op de terreinen van de Droogdokkensite nog dichter de Antwerpenaar brengen. Het belooft op termijn een absolute toplocatie te worden met een aantrekkelijk mix van water, groen, maritiem erfgoed en unieke havenbeleving. Wij kijken er naar uit om mensen in dit belevingscentrum te laten kennismaken met de arbeidskansen die er zijn in onze haven, een prachtige parel.

Gamified belevingsparcours

Het Havencentrum brengt al sinds eind jaren ’80 jongeren en geïnteresseerden naar de overweldigende wereld van de haven van Antwerpen. Zo ervaren jaarlijks ongeveer 40.000 bezoekers wat de kracht en dynamiek van het havengebied betekent. In het bijzonder sensibiliseren we jongeren inzake studiekeuze en tewerkstellingskansen in het havengebied. Met een grondige vernieuwing van onze educatieve programma’s en de ontwikkeling van een gamified havenbelevingsparcours willen we een ideale educatieve leeromgeving creëren, waar fun, beleving en leren hand in hand gaan. Rudi De Meyer, directeur van het huidige provinciaal Havencentrum, moet het nieuwe havenbelevingscentrum mee vorm geven.

Het Havencentrum zal de nieuwe buur worden van het geplande maritiem museum op de Droogdokkensite. Dat museum moet de plaats worden waar maritiem erfgoed een belangrijke rol speelt. Deze site aanvullen met een nieuw havenbelevingscentrum is dan ook een logische keuze en kan zorgen voor een ideale wisselwerking.

Jongeren als belangrijkste doelgroep

Voorlopig richt het Havencentrum zich nog steeds op groepen, maar het heeft de ambitie om in de toekomst ook individuele bezoekers de haven te laten ontdekken. Jongeren zijn en blijven de belangrijkste doelgroep want zij zullen de haven van morgen bouwen.

In 2018 bestaat het Havencentrum 30 jaar. Sinds de oprichting inspireerde het al bijna 1 miljoen jongeren voor de haven. Om dit waar te maken, werkt het Havencentrum met 85 freelance havengidsen en een team van 8 vaste medewerkers. Het Havencentrum kan ook rekenen op de steun van belangrijke stakeholders zoals het Havenbedrijf Antwerpen, het industrieplatform van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en Alfaport.

Ann D'Havé nieuwe teamleider educatie

publish date
06.02.2017

Op 1 februari verwelkomde het Havencentrum Ann D'Havé als nieuwe teamleider Educatie. Het Havencentrum zet met haar komst verder in op jongeren en hun leefwereld. Ann is met haar achtergrond in personeels- en loopbaanontwikkeling de ideale persoon om jongeren te motiveren om de haven van Antwerpen te ontdekken en beleven.

Ann (53) uit Ekeren heeft meer dan 25 jaar HR ervaring op de teller en legde zich de afgelopen 10 jaar toe op het ontwikkelen van mensen. In die periode zag ze de ontwikkelwereld veranderen van het saaie klassikale leren naar het interactieve en digitale leren door gebruik te maken van learning technologie en gamification. Dit is een boeiende wereld in volle beweging. Deze ervaring en inzichten brengt Ann graag mee naar het Havencentrum.

Zelf werkte Ann ooit bij enkele chemische bedrijven in de haven maar verliet ze deze om zich eerst in de consultancy wereld te begeven en later in de zorgsector. Deze, eveneens boeiende wereld laat ze nu achter zich om zich de haven en zijn geheimen eigen te maken.

Havencentrum kiest Rudi De Meyer als nieuwe directeur voor de toekomst

publish date
09.01.2017

Rudi De Meyer (57) uit Boom is op 1 januari 2017 gestart als nieuwe directeur van het Havencentrum. De provincie Antwerpen kiest hiermee voor een ervaren havenkenner aan het stuur van het Havencentrum, het provinciaal bezoekers- en belevingscentrum voor de haven. Het Havencentrum zal grondig worden hervormd om zo op langere termijn bezoekers en jongeren te blijven beklijven rond deze boeiende motor voor de Antwerpse en Vlaamse economie en welvaart.

Rudi De Meyer deed al heel wat ervaring op in de haven. Hij startte zijn carrière bij de transportkrant De Lloyd, werd directeur van de Antwerpse Scheepvaartvereniging om in 2003 als afgevaardigd bestuurder Alfaport op te richten en te leiden, de koepelorganisatie van de private havensector in Antwerpen. Zijn ervaringsdomeinen betreffen algemeen havenbeleid, community ICT, opleidingen, arbeidsmarkt en onderwijs. In zijn vrije tijd is hij voorzitter van vzw De Steenschuit, een sociaal opleidingsproject voor langdurig werkzoekenden, die een replica van de driemaster Belgica bouwen.

Rudi De Meyer was al sinds 1 september 2016 actief in het Havencentrum als interim-manager. Tijdens deze periode heeft hij draagvlak gecreëerd voor een toekomstrategie met een Havencentrum 2.0.

Rudi De Meyer: “Het Havencentrum moet een hedendaags doe- en belevingscentrum worden voor al wie geïnteresseerd is in die boeiende wereld van de haven. Jong en oud moet hier de haven, haar industrie en logistiek kunnen ontdekken en beleven. De haven is heel belangrijk en creëert toegevoegde waarde voor de hele provincie en ver daar buiten. Deze boodschap moeten we op een creatieve manier uitdragen om zo mee te helpen het maatschappelijk draagvlak rond die haven te versterken én jongeren te sensibiliseren voor een studiekeuze of job in de haven. Hiervoor zullen we een hedendaags educatief aanbod ontwikkelen. Een wereldhaven zoals Antwerpen verdient  een écht belevingscentrum. Voor minder kunnen en willen we niet gaan.”.