Bos- of zeeklassen? Ontdek de haven tijdens 3-daagse ‘Havenlandklassen’

publish date
14.09.2018

De haven in al haar facetten ontdekken. Dat kunnen scholen dankzij de nieuwe driedaagse ‘Havenlandklassen’. Dit najaar loopt een proefproject waar alvast drie scholen uit de omgeving van de haven aan deelnemen. Tijdens deze uitstap overnachten de leerlingen in de haven. Zo leren ze niet alleen de haven, maar ook elkaar beter kennen. Verschillende Havenlandpartners sloegen hiervoor de handen in elkaar en creëerden een gevarieerd programma met een aangename en leerrijke mix van maritieme, logistieke en industriële activiteiten en natuur, cultuur en ontspanning. Havenlandklassen biedt zo een antwoord op de groeiende vraag naar een totaalbeleving in en rond de haven.

Havenlandklassen: enkel leerlingen maken een foto tijdens de cursus 'phonografie'

Het idee van de ‘Havenlandklassen’ ontstond een jaar geleden, toen verschillende partners zich via het project Havenland engageerden om samen werk te maken van meer verbondenheid tussen de haven en haar omgeving. Met de ‘Havenlandklassen’ geven we jongeren een unieke inkijk in de haven, zowel haar economische activiteit als de mooie poldernatuur. De Havenlandpartners zijn ervan overtuigd dat deze jongeren de energie van de haven zullen meenemen naar huis en trots zullen zijn op ‘hun’ haven.

GTI Beveren ontdekt als eerste deze unieke havenbeleving

De leerlingen van het GTI Beveren kunnen vandaag en morgen als eerste dit nieuwe programma uitproberen.  Terwijl de jongeren zich tijdens een havenrondvaart uitleefden op een workshop ‘fotograferen met je smartphone’, stelden de partners van het project Havenland het nieuwe programma voor. Scholen krijgen een uniek programma met daarin onder andere een GPS-spel in de haven, een ontdekkingstocht in Fort Liefkenshoek en een bezoek aan het Verdronken Land van Saeftinghe voorgeschoteld. Een aantal modules bieden we standaard aan. Daarnaast zijn er ook een aantal keuzemodules die de school kan toevoegen aan hun driedaags programma.

Proefproject tijdens dit schooljaar

Naast het GTI Beveren, proeven dit semester ook de scholen ‘De Dames’ uit Antwerpen en het ‘PITO’ uit Stabroek van dit gloednieuwe aanbod. Mede op basis van de ervaringen van deze drie scholen, zullen de partners het aanbod evalueren en bijsturen waar nodig. In het voorjaar van 2019 start een nieuwe reeks proefklassen waarvoor scholen zich nog kunnen inschrijven. De uiteindelijke doelstelling is een uitgebalanceerd aanbod dat de eerste scholen kunnen boeken vanaf volgend schooljaar.

Havenlandklassen: groepsfoto van GTI Beveren

Over Havenland

Havenland verbindt het havengebied Antwerpen met zijn omgeving op Linker- en Rechterscheldeoever. Het havenlandschap telt tal van belevingen: maritieme, logistieke en industriële activiteiten, erfgoed, het polderlandschap, natuur en de Schelde die door haar ligging een centrale rol in het verhaal inneemt. Havenland wil verschillende onthaal-, bezoek- en uitkijkmogelijkheden meer op elkaar afstemmen en aanvullen met overkoepelende initiatieven zoals watervervoer, onthaalpoorten, fietsroutes, enz.. Havenland maakt deel uit van het actieprogramma voor de Ontwikkeling van het Havengebied Antwerpen (OHA) en is een strategisch project in het kader van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

Havenlandklassen is een initatief van APB Havencentrum – provincie Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen, de gemeente Beveren, Maatschappij Linkerscheldeoever, EGTS Linieland van Waas en Hulst, Stad Antwerpen en Agentschap Natuur en Bos.

Meer informatie over Havenland vind je op www.havenland.be.

Ontdek wat de leerlingen en leerkrachten ervan vonden in dit filmpje:

Gezocht: enthousiaste freelance coaches voor onze Lego Haven Studio

publish date
29.06.2018

Het Havencentrum zoekt creatieve coaches voor onze gloednieuwe Lego Haven Studio. Werk jij graag met jongeren en hou je van Lego? Heb je voeling met techniek & IT en ben je bereid om continu bij te scholen? Ben je bekend met het gamma van Lego Mindstorms EV3 en zit het programmeren van robots in je vingers? Is jongeren stimuleren en coachen een evidentie voor jou? Dan begeleid jij misschien binnenkort onze groepen tijdens hun havenontdekking in onze gloednieuwe Legohaven.

Je gaat als Legocoach met een groep jongeren van 12 tot 18 jaar aan de slag in een Lego -havencontext. De leerlingen programmeren gedurende een halve dag robots aan de hand van een duidelijk omschreven opdracht. Deze opdrachten zijn aangepast aan hun leeftijd en niveau. Als coach ondersteun en begeleid je deze jongeren in de eerste stappen tot programmeren, een belangrijke vaardigheid in de haven van vandaag en die van de toekomst. Het is belangrijk dat je voldoende technische achtergrond hebt om de Lego Mindstormrobots mee op te bouwen bij de voorbereiding en om aanpassingen en herstellingen uit te kunnen voeren. Daarnaast is een sterke voeling hebben met IT een must. Je weet jouw kennis en vaardigheden evenwel goed te doseren in je interactie met de doelgroep. Je bent ook bereid om jezelf voortdurend bij te schaven zodat je steeds de meest actuele werkvormen kent.

Jouw technische competenties

  • Je hebt bij voorkeur een technisch of pedagogisch bachelordiploma.
  • Je hebt voeling met LEGO en je hebt de vaardigheid om aan de hand van een technische tekening een Legoconstructie te bouwen of aan te passen.
  • Je hebt het technische inzicht om bestaande LEGO Mindstormrobots aan te passen en hun werking te optimaliseren.
  • Je beschikt over basiskennis van programmeren met tools zoals Lego Mindstorms EV3 en/of Swift Playgrounds en bent bereid dit verder te leren. Een uitgebreidere kennis van (sequentieel) programmeren
    is een meerwaarde.
  • Je bent creatief in het uitwerken van oefeningen.
  • Je bent bereid je verder te bekwamen in alle aspecten van LEGO Mindstorms EV3. Zowel op het vlak van het bouwen van robots als het gebruik van de bijhorende software.
  • Je gaat zorgzaam en respectvol om met materiaal.

Jouw pedagogische competenties

  • Je neemt een faciliterende rol op je. Je begeleidt en ondersteunt het leerproces van jongeren en past je stijl aan in functie van jouw publiek.
  • Je stimuleert en enthousiasmeert op een levendige en dynamische manier de jongeren in hun eerste stappen bij het programmeren van LEGO Mindstormsrobots.
  • Je geeft als coach gedurende de workshop voortdurend positieve feedback om het leerproces van de jongeren bij te sturen en tot een goed einde te brengen.
  • Je neemt als coach de jongere mee in je verhaal met een duidelijke verhaallijn en een goede opbouw die jongeren motiveert om aan de slag te gaan. Je past daarbij je taal en stijl aan het publiek aan.
  • Je hebt als coach een authentieke houding en je gaat op een correcte manier om met kritische vragen. 
  • Je bent bekwaam om groepen te begeesteren en toe te spreken op een geanimeerde en overtuigende manier. Je hebt daarbij een positieve lichaamshouding en uitstraling.
  • Je neemt als coach actief deel aan het leerproces van de jongere. Je laat ruimte voor andere oplossingen en ideeën dan degene die je zelf voor ogen hebt.
  • Je laat de jongere zelf groeien in zijn leerproces.
  • Je bent bereid om je eigen routines te veranderen en je aan te passen aan een nieuwe context aan de noden van de groep en de organisatie.

Aanbod

  • De Lego Haven Studio is nieuw in het aanbod van Havencentrum dat zorgt ervoor dat we je nog niet van bij het begin veel kunnen inzetten. Het geeft je echter wel de kans om mee te groeien in ons aanbod.
  • Tijdens de periode van oktober 2018 tot december 2018 wordt de Lego Studio opgebouwd en komen testklassen op bezoek. Tijdens deze periode voorzien we ook jouw opleiding. Je zal gedurende een 10 - tal dagen ingezet worden.
  • Vanaf januari 2019 wordt de Lego Studio in de markt gezet en verwachten we van jou een engagement om minstens een twee - à drietal dagen per week beschikbaar te zijn voor het geven van workshops.
  • Het Havencentrum brengt je minimum een maand van tevoren op de hoogte van de geplande groepen. We houden daarbij rekening met de door jou aangekondigde beschikbaarheden in ons systeem.
  • Het Havencentrum voorziet een gepaste opleiding en coaching.
  • Plaats tewerkstelling: Havencentrum, Scheldelaan 444, 2040 Antwerpen
  • Vergoeding: de vergoeding voor een educoach bedraagt 37,20 euro per uur (excl BTW). We verwachten dat je telkens 3 uur per sessie werkt en plannen bij voorkeur 2 sessies per dag in.

Selectie

Stuur je CV en motivatie per mail naar maarten.smet@havencentrum.be voor 31 augustus 2018. We nemen telefonisch contact op en nodigen je uit voor een gesprek in het Havencentrum.

Voor meer informatie over deze vacature kan je terecht bij Maarten Smet.

Maarten Smet

Functie
Adviseur interactieve educatie Havencentrum
Telefoon
+32 3 250 61 62
Mobiel
+32 473 82 39 02

Internationaal studententeam ontwikkelt havengame

publish date
11.06.2018

Onder de noemer ‘Inportantw’ werkten acht erasmusstudenten dit voorjaar aan een havengame die de havenbeleving bij jongeren moet stimuleren. Ze deden dit binnen het ‘European Project Semester’. Woensdag stelden de studenten hun havengame voor aan hun medestudenten, coaches en sponsors. Ze kozen voor een typisch Antwerpse legende: die van de reust Antigoon en Brabo. Wat volgt is een spannende race tegen de tijd en dr. Evil om de haven en stad te redden. De deelnemende jongeren kruipen daarbij in de huid van verschillende havenberoepen en moeten telkens opdrachten tot een goed einde brengen. Havencentrum is alvast opgetogen met het voorstel en wil bekijken of het spel verder uitgewerkt kan worden in de toekomst.

Het Havencentrum werkte voor het tweede jaar op rij mee aan dit EPS Project, georganiseerd door AP Hogeschool. Bij een European Project Semester (EPS) werken Erasmusstudenten uit verschillende studierichtingen  een half jaar samen aan een oplossing op een vraag uit de bedrijfswereld. Een projectteam bestaat uit een gevarieerde groep met bijvoorbeeld leerkrachten, communicatiemanagers, grafisch ontwerpers, journalisten, projectingenieurs en IT’ers. Zo krijgen ze een goede voorbereiding op de gemixte teams waarin ze later op de werkvloer terecht zullen komen. Voor de games van het Havencentrum deelde de groep van 2017 de haven op in verschillende zones die je als team moest overwinnen met spelletjes. Dit jaar werkten de studenten een verhaal uit rond Brabo en de reus.

Team Inportantw

Dóen in plaats van enkel luisteren

“Het doel was om een game te ontwikkelen om de busexcursies meer leven in te blazen.”, vertelt Malte Janosch (24). Hij komt uit Hamburg (DE), studeert Art & Technology in Enschede (NL) en deed vorig jaar mee. Hij koos voor EPS omdat hij echt iets wou dóen in plaats van enkel te luisteren naar lezingen en lessen. Toen hij het project van het Havencentrum zag was hij meteen verkocht. “Voor jongeren is het vaak saai om een hele dag te zitten en te luisteren naar een gids. Wij namen de uitdaging aan om er een leukere uitstap van te maken.”

Malte focuste zich vooral op de rol van projectleider en coördineerde de rest van het team, maar hij werkte ook mee aan het prototype van het spel. “De coach van AP en de mensen van het Havencentrum steunden ons enorm. Ze namen altijd tijd om feedback te geven.”, zegt hij. “Om de haven beter te leren kennen namen ze ons ook een aantal keer mee op excursie. Zo konden we de problemen zelf ervaren en spreken met jongeren die effectief op zo’n bus zaten. Het was een heel tof project en het was echt een meerwaarde om mensen uit andere culturen en studierichtingen te leren kennen. Voor mij is dat een van de belangrijkste dingen die ik er aan overhoud.”

Ontplooien in een veilige en realistische omgeving

Ook Hiram Bollaert (AP Hogeschool) vindt de gevarieerde teams de grootste meerwaarde. “De studenten worden uit hun comfortzone getrokken en passen hun kennis toe in een omgeving waar niet alles om hun eigen specialiteit draait.”, zegt hij. “Ze hebben vaak nog weinig praktische ervaring en moeten zichzelf bij EPS leren organiseren. Daarnaast is het nog een extra uitdaging om samen te werken met mensen met een andere cultuur, wereldvisie, opleiding en taal. De studenten kunnen zich ontplooien in een veilige maar toch realistische omgeving. Dat zijn dingen die we als hogeschool heel belangrijk vinden. Het Havencentrum maakte ook van bij het begin duidelijk dat ze de games echt zouden gebruiken als ze goed genoeg waren. Dat is voor de jongeren nog een extra stimulans.”

Ook voor de studenten van AP zelf is een EPS project enorm interessant, zowel in eigen land (internationalisering at home) als in het buitenland. Kim Soetens zit in haar laatste jaar grafische en digitale media en werkte dit jaar mee aan de ontwikkeling van het spel rond Brabo en de reus. “Ik koos voor EPS in plaats van een stage omdat ik het interessanter vond om in een internationale groep aan een project te werken.”, vertelt ze. “Ik heb me dan ook heel goed leren verwoorden in het Engels! Voor het project had ik geen een connectie met de haven en had ik niet door hoe groot ze was, maar nu bekijk ik ze als een mooi stuk van de stad. Wie weet is er daar binnenkort wel een vacature die perfect bij me past?”

Ontdek de haven met ons vernieuwde aanbod!

publish date
01.06.2018

De haven ontdekken? Dat kan! Het Havencentrum biedt heel wat mogelijkheden voor een bezoek op maat van jouw groep! Dit schooljaar breidden we ons aanbod al uit met een excursie in de Waaslandhaven. Vanaf volgend schooljaar zal je zelf halvedagprogramma’s kunnen combineren. Voor jou als leerkracht zorgen we voor extra ondersteunend lesmateriaal. We geven je graag een overzicht van de mogelijkheden voor jouw klas mee. Wil je de haven bezoeken in je vrije tijd? Vanaf januari kun je ons gloednieuwe programma 'Van stad aan het water tot wereldhaven' boeken.

Lager onderwijs: verken de haven vanop het water

Voor het lager onderwijs blijft de havenrondvaart een echte aanrader! Je vaart door de haven met je leerlingen uit het 5de en 6de leerjaar en ontdekt de haven vanop het water. Een gloednieuw introfilmpje brengt de  leerlingen meteen in de juiste sfeer. De gids toont je nadien waar onder andere je ontbijt, je sportschoenen en je speelgoed vandaan komt. Op een tablet krijg je een extra blik achter de schermen. Nadien verwerken we de leerstof met leuke doe-opdrachten waarin we werken rond de verschillende facetten in de haven. De opdrachten zelf spelen dan weer in op de verschillende leervormen. De excursie voorbereiden doe je met ons handige lespakket. Vanaf september kun je op onze website ook een naverwerking downloaden.

Eerste graad secundair onderwijs: techniek en/of landschappen samen basis voor je haventocht

De technische kantjes van de haven leren kennen via actieve beroepenmodules? Of toch eerder op verkenning langs de verschillende landschappen uit je leerplan? Waarom niet beide? Combineer vanaf volgend schooljaar techniek met aardrijkskunde en ga vakoverschrijdend te werk. We stellen verschillende halve dagprogramma’s waaruit je er twee kunt selecteren en zo combineren tot je eigen excursie in de haven. Meer informatie en de exacte samenstellingen vind je vanaf augustus op deze pagina. Je excursie voorbereiden doe je nog steeds via onze webquest op www.haveninlandschappen.be.

Aanbod voor de eerste graad secundair onderwijs

Vanaf derde graad so en hoger onderwijs: ontdek samen met je leerlingen hun toekomstmogelijkheden in de haven

Samen met jouw klas verkennen we de haven en ontdekken de verschillende arbeidsmogelijkheden in de haven. Nieuw voor dit aanbod is een ‘Havenintro’ waarmee je als leerkracht samen met je leerlingen aan de slag gaat om de haven op voorhand al te verkennen. Vanaf januari introduceren we stelselmatig thema-excursies. Zo zullen leerlingen hun eigen talent kunnen ontdekken met ons competentiespel ‘Havenkansen’ en komen er aparte modules logistiek/economie, techniek en wetenschap.

Maar voor het zover is, willen we graag weten op welke thema’s jij zit te wachten en waar jij op vast loopt om de haven met je klas te verkennen. Laat het ons weten en wie weet selecteren we jouw klas om dit nieuwe aanbod in primeur en met een mooie korting uit te proberen.

De haven in je vrije tijd verkennen?

Van stad aan het water tot wereldhaven biedt je een ontspannend en leerrijk dagprogramma in en rond de haven van Antwerpen. De gids wacht je op aan het iconische havenhuis van Zaha Hadid of het MAS Havenpaviljoen. Samen ontdek je de haven met haar torenhoge stapels containers, industrie en de prachtige Schelde. In de namiddag krijg je keuze uit vier activiteiten: je kunt de haven verder verkennen met het Haven XXL-programma of je kunt de stad intrekken voor een museum- of brouwerijbezoek.

We verwelkomen je graag volgend jaar in de haven!

Waar loop jij op vast?

publish date
24.05.2018

Havencentrum zoekt jouw struikelblok: wil je graag werken rond wetenschap, techniek, logistiek of nog iets anders? Maar loop je vast op de aanpak? Of weet je niet goed waar je hiervoor terecht kunt? Wij willen je helpen!

Het Havencentrum brengt jongeren naar de onbekende en overweldigende wereld van de haven van Antwerpen via uitstappen in het havengebied. Door jouw leerlingen te inspireren met verhalen en uitdagingen uit de haven, tonen we hen de toekomstmogelijkheden in onze wereldhaven.

Hoe kunnen we elkaar versterken?

Laat ons weten wat je graag ‘in 't echt’ zou willen tonen aan leerlingen. Welke excursie zou voor jou een echte meerwaarde zijn, maar vind je nergens terug (ook niet in ons aanbod)? Welk thema wil je graag behandelen in je klas of op het terrein? Kortom: waarbij kun je echt wat extra ondersteuning gebruiken?

Vul dit formulier in of mail naar info@havencentrum.be. Vermeld waar je naar op zoek bent: een excursie of extra lesinspiratie. Geef ook mee welk vak je geeft en in welke graad en studierichting. Wil je graag binnen een specifiek vakgebied blijven of vakoverschrijdend werken?

Wij gaan met deze vragen aan de slag. Haalt jouw tip het in ons aanbod? Dan krijg je de kans om je voorstel in primeur en met een mooie korting uit te proberen. Zo werken we samen aan een havenaanbod van de toekomst.

Nu al inspiratie nodig?

Via onze nieuwsbrief Haven in de klas krijg je  driemaandelijks heel wat lesinspiratie om zelf mee aan de slag te gaan tijdens je lessen. We geven ook de mogelijkheden voor een havenbezoek mee. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Bert Pichal verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit

publish date
18.04.2018

Het havengebied en de bijbehorende bedrijven zijn vaak onbekend terrein voor jongeren, maar eens ze er mee in contact komen zijn ze meestal verbaasd over de mogelijkheden. Met de aanwerving van Bert Pichal zet het Havencentrum in op samenwerking en verbinding, om zo een actief bedrijvennetwerk verder uit te bouwen en meer haven bekendheid te creëren bij het publiek. Wie is de ambitieuze man die voor een win-win bij bezoekers en bedrijven wil zorgen?

Enthousiast en toegewijd

Wie met Bert (39) praat, hoort meteen zijn passie voor de haven. Eén van zijn favoriete plekken is de Kallosluis, waar je vanop de lange uitloper een prachtig uitzicht hebt op de Schelde en bij mooi weer zelfs de Kathedraal kan zien. Ook het Fort Liefkenshoek spreekt tot zijn verbeelding als plek waar de industrie ons erfgoed ontmoet. Hij kan er echt van genieten. Met drie jonge kinderen in huis vindt Bert naast zijn actieve job toch nog de tijd om te fietsen en te lopen. En als hij binnen zit heeft hij nog een andere hobby: strategische bordspelen.

Bert’s nieuwe functie sluit mooi aan bij zijn vorige job als communicatieverantwoordelijke bij Maatschappij Linkerscheldeoever. Vanuit die rol maakte hij het gebied vooral bekend bij mensen in het Waasland, waardoor hij ondertussen een echte havenkenner is. Door de overstap te maken naar het Havencentrum verschuift de doelgroep naar jongeren, waar hij onder andere als voormalig gewestleider van de jeugdbeweging al ervaring mee heeft. “Het havengebied is een ontzettend interessante en dynamische omgeving. Voor jongeren is het ook een goede plek om te werken, maar dat is vaak niet goed genoeg bekend. Die informatie op een toffe manier overbrengen trekt me heel hard aan.”

Als bedrijf mag je van Bert verwachten dat hij jouw toegewezen contact is bij het Havencentrum. Je kan bij hem terecht met vragen en ideeën, maar hij zal ook zelf proactief uitzoeken hoe bedrijven nog meer voordeel kunnen halen uit een samenwerking met het Havencentrum. Als lid van het educatief team zorgt hij ervoor dat jongeren tijdens excursies bij de meest gepaste bedrijven terecht kunnen, maar ook dat die bedrijven er iets aan hebben om hen te ontvangen. Het moet een goede zaak zijn voor iedereen.

Extra uitdaging: mobiliteit

Bert heeft een dubbele functie en neemt naast het netwerk ook de mobiliteit voor zijn rekening. De haven is berucht om z’n files, omleidingen en continue werkzaamheden, maar ook daar wil hij kort op de bal spelen: “Het is van cruciaal belang dat we snel en creatief inspelen op veranderingen. Bezoekers moeten zo snel mogelijk op hun bestemming geraken. Daarom gaan we niet alleen op voorhand communiceren, maar ook in real time opvolgen en informeren. Daarnaast denken we ook na over alternatieve vervoersmiddelen tijdens de excursies, zoals de waterbus en eventuele stukken die met de fiets kunnen.”

Bert Pichal zal vanaf 15 april de verbinder zijn tussen het Havencentrum en zijn bezoeker en de  bedrijven. Aarzel niet om hem te contacteren, hij staat te springen om er in te vliegen.

Bert Pichal

Functie
Verantwoordelijke havennetwerk en mobiliteit
Telefoon
+32 3 250 61 63
Mobiel
+32 485 11 24 67

Waarom investeert de provincie in een nieuw havenbelevingscentrum?

publish date
14.04.2018

Eens rechtstreeks – van mens tot mens – een ‘klapke’ doen met een politicus. Over iets wat jij belangrijk vindt. De gedeputeerden van de provincie Antwerpen gaan de uitdaging aan. In de klapstoel wisselen ze elk om de beurt van gedachten met een inwoner.

Deze aflevering praat gedeputeerde Ludwig Caluwé met Geert De Wilde, Managing Director bij Gosselin Logistics, over het nieuwe havenbelevingscentrum en waarom de provincie daarin investeert. Dat nieuwe havenbelevingscentrum zal tegen 2022 vorm krijgen op de Droogdokkensite in de Antwerpse haven.

Lesinspiratie uit de haven: wat hebben pannenkoeken en de haven gemeen?

publish date
15.03.2018

Begrippen uit de haven zijn vaak nogal abstract voor leerlingen. Zelfs concrete voorbeelden zijn soms niet genoeg om iets duidelijk te maken. Hoe kan je dan toch zo helder mogelijk het verschil uitleggen tussen een basisproduct, een halffabricaat en een afgewerkt product? Door samen pannenkoeken te bakken!

Pannenkoeken?! Juist ja. Pak het eens anders aan en laat de kinderen bloem, melk, eieren, zout, eventueel vanillestokjes, boter en/of olie meebrengen. Dat zijn de basisproducten. Aan de hand daarvan kan je uitleggen van waar de onbewerkte ingrediënten komen. Bloem is hierbij de uitzondering, het is zelf al een halffabricaat want het bestaat uit de grondstof graan. De leerlingen kunnen samen bijvoorbeeld ook nog op zoek naar de herkomst van andere basisproducten zoals noten, (aard)olie en water.

Aan de slag!

Nu ze weten waaruit pannenkoeken bestaan, kunnen de kinderen in groepjes het beslag maken. Dit is een halffabricaat, een fysiek product dat nog niet helemaal klaar is. Het is een combinatie van grondstoffen die nog verder bewerkt moeten worden tot een eindproduct. Terwijl ze één geheel maken van de afzonderlijke ingrediënten kan je de leerlingen uitdagen om nog halffabricaten te vinden. Denk maar aan gipsplaten, microchips, stalen platen, kunststof bolletjes, houten balken, autoradio’s, stof voor kledij en nog veel meer.

Door het beslag mooi te bakken in de pan (je kan elektrische kookplaatjes voorzien) maak je samen met de leerlingen een eindproduct. Ze zien het halffabricaat, waar ze eigenlijk niets aan hadden, veranderen in iets lekkers. Laat ze om de beurt bakken en vraag ze om na te denken over andere eindproducten. Waaruit zijn die gemaakt? Welke producten gaan eraan vooraf?

Optie: toegevoegde waarde

Een pannenkoek is altijd lekker, maar hij wordt nog beter als je er suiker, fruitsalade, siroop of confituur op doet. We spreken dan over een toegevoegde waarde. Dat is niet alleen een economische term, het kan ook van toepassing zijn op producten. Zo heb je bijvoorbeeld gepersonaliseerde sneakers, juwelen met een extra grote diamant, auto’s met allerlei snufjes, exclusieve oplages van handtassen en chips met truffelsmaak. En in ons geval: heerlijk verse pannenkoeken met topping naar keuze. Of maak pannenkoekentaart door ze op te stapelen en er telkens een laagje chocolade of confituur tussen te smeren.

Heb je geen tijd om pannenkoeken te bakken? Neem dan enkel de ‘basisproducten’ mee en vertel erover in je klas. Of overtuig enkele helpende ouders om ze tegen de middag te bakken voor jullie. Smakelijk!

Mmmmm..

Om je op weg te helpen vind je hier alvast het pannenkoekenrecept van Jeroen Meus.

Deel jouw ultieme (haven)lestip!

De tip om pannenkoeken te gebruiken, kregen we van een van onze gidsen. Hij organiseerde zelf ooit een pannenkoekenslag in zijn school.

Heb jij ook een originele manier bedacht om de industrie, verschillende landschappen of haventerminologie op een leuke manier in de klas te brengen? WIl je het graag met ons en je collega's uit heel Vlaanderen delen? Stuur jouw lestip door via info@havencentrum.be of laat het ons weten via Facebook. Wie weet verschijnt jouw aanpak binnenkort in onze nieuwsbrief!

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.

Jongeren bedenken oplossingen voor duurzame mobiliteit

publish date
13.03.2018

100 wetenschapsleerlingen (3e graad) uit 9 Vlaamse scholen namen op 13 maart deel aan de Vlaamse Sci Tech-wedstrijd in het Havencentrum te Antwerpen. Vlaamse Jonge Ondernemingen, ExxonMobil en JA Europe daagden hen uit om in de huid te kruipen van een consultancybureau, met de opdracht om een duurzaam transportplan uit te werken voor Brussel. Deze wetenschappelijk, technische wedstrijd wil jongeren enerzijds informeren over de huidige en toekomstige energieuitdagingen, anderzijds wil ze interesse aanwakkeren om voor een wetenschappelijke of technologische studierichting te kiezen. Winnaar van deze challenge werd het team B3tro. 

Milieuvriendelijk openbaar vervoerssysteem

Het scenario: Brussel is geselecteerd voor het hosten van wedstrijden tijdens het Euro 2020-voetbalkampioenschap. Brussel organiseert in juli 2020 zes wedstrijden gespreid over twee weken. Vorm met je team een klein consultancybureau en bedenk een milieuvriendelijk openbaar vervoerssysteem voor de periode van het kampioenschap. Dat was de opdracht die 100 bollebozen uit verschillende Vlaamse scholen voorgeschoteld kregen. Tijdens hun challenge werden de teams bijgestaan door experts van ExxonMobil. Een bedrijfsjury beoordeelde de verschillende voorstellen op basis van innovatie, haalbaarheid, technologie, kostenanalyse, creativiteit, kwaliteit en groepsgeest.

Team B3tro kwam als grote winnaar uit de bus. Milan Bienstman (Ursulinen Mechelen), Jarne Wilms (College Hagelstein Sint-Katelijne Waver), Jef Geys (Don Bosco Haacht), Sarah Michielsen (Koninklijk Atheneum Zaventem), Andreea Seder (KA Pitzemburg Mechelen) en Janne Tollenaere (Atheneum Campus Van Eyck Maaseik) formuleerden een oplossing door een cirkelvormige magnetische spoorlijn rond de stad aan te leggen met verschillende haltes. Supporters kunnen hier gebruik van maken zonder dat het een invloed heeft op het dagelijkse verkeer binnen de stad.

Samen toekomstgericht denken

Jef Geys zat in het winnende team: “Ik vond de challenge uitdagend en zeer activerend. We hebben als een team hard samen moeten werken en overleggen om tot ons resultaat te komen. Dit was zeer leuk en leerzaam, omdat we elkaar nog niet kenden en dus moesten leren samenwerken”.

Stijn Van Lierde, European Technology Center Site Operations Manager ExxonMobil: “Fascinerend hoe nieuwe teams van mensen er op zo’n korte tijd in slagen om de presentatie te distilleren in vier minuten die perfect het gedachtengoed van een volledige dag weergeeft”. Jan Reynaert, Voka Senior Manager Ondernemingsrelaties: “In minder dan 1 dag tot dergelijke innovatieve concepten komen, terwijl men elkaar op voorhand nog nooit ontmoet heeft, daarvoor past enkel een diepe buiging. De toekomst van het ondernemerschap in Vlaanderen is verzekerd”!

B3tro neemt op 15, 16 en 17 mei 2018 deel aan de grote Europese finale in het Europees Parlement in Brussel.

Havencentrum als inspirator

Het Antwerpse Havencentrum van de provincie Antwerpen was de uitgelezen plek voor deze challenge. ExxonMobil en het Havencentrum werken nauw samen voor tal van projecten, waaronder deze challenge.

Sci Tech Challenge onderstreept belang van technologie en wetenschap

De Sci Tech Challenge is een jaarlijkse wedstrijd die bestaat uit klasbezoeken van ExxonMobil medewerkers, een quiz en een Vlaamse wedstrijddag. ExxonMobil heeft deze challenge in het leven geroepen om op originele wijze aandacht te vragen voor energie en de daarbij horende uitdagingen van de toekomst. “Het vermogen van een industrie om vooruit te lopen hangt af van de toekomstige generatie ingenieurs/wetenschappers. Deze toekomstige generatie hebben we hier vandaag aan het werk gezien”, aldus Joost Van Roost, President Directeur ExxonMobil Benelux.


Voor eventuele vragen kun je terecht bij Karine Soete via karine.soete@vlajo.org of 016 29 84 01.
 

Havenrondvaart nog interactiever

publish date
09.03.2018

Tijdens een rondvaart in de Antwerpse dokken zie je overal activiteit. Denk maar aan dokwerkers die laden en lossen op de kaai, torenhoge stapels containers in alle kleuren en indrukwekkende zeeschepen. Nieuw is dat kinderen door het gebruik van filmpjes op tablets ondertussen ook kunnen zien wat er áchter de schermen gebeurt. Tel daarbij de all-in lesvoorbereiding (het Havencentrum doet het werk voor jou!) en opdrachten aan boord en je hebt een leuke, interactieve en leerrijke uitstap in onze wereldhaven. Vaart jouw klas ook mee?

“We kunnen alles wat we jongeren willen leren in real life laten zien.”, zegt verantwoordelijke Liesbet. “En door de tablets tonen we nu ook wat normaal verborgen is. Zo is er bijvoorbeeld een filmpje waarop je duidelijk kan zien hoe droogdokken werken: hoe het water weggaat, hoe het schip droog komt te staan, hoe eraan gewerkt wordt en hoe het water terugloopt.”

Lesvoorbereiding: check!

Om het gemakkelijker te maken voor leerkrachten heeft het Havencentrum een kant-en-klare les uitgewerkt die je als leerkracht kan gebruiken als voorbereiding in de klas. Het nieuwe materiaal is gemaakt op maat van de moderne school en als leerkracht hoef je het alleen maar even door te nemen voor je start. In het pakket vind je een klassikale inleiding om de haven te situeren, gevolgd door een hoekenwerk waarbij kinderen in groepjes de leerstof ontdekken op een leuke, speelse en activerende manier. Zo komen er al wat nieuwe begrippen aan te pas en leren ze op voorhand wat een haven is en doet. Om af te sluiten is er een quiz en een klassikaal reflectiemoment om de kennis te testen. “We merken dat het voor kinderen soms zware materie is tijdens een excursie, zeker met de nieuwe begrippen. Door de voorbereiding in de klas kunnen ze meer genieten van de uitstap en blijft er meer hangen.”

Combinatie tussen kijken en doen

In twee uur tijd vaart de boot een lus die vertrekt en aankomt aan het Kattendijkdok. “Tijdens de heenweg staan de kinderen buiten, kijken ze rond en krijgen ze uitleg van de gids. De gids ondersteunt zijn verhaal met een tablet waarop hij foto’s en filmpjes van achter de schermen van het havengebeuren zal kunnen tonen.”, zegt Liesbet. “Op de terugvaart gaan ze in het schip aan de slag met doe-koffers, waarin spelletjes zitten die alle nieuwe begrippen en kennis nog eens vastzetten. Denk bijvoorbeeld aan een puzzel, wie-ben-ik, een code die ze moeten kraken en de nieuwe opdracht: een schema vervolledigen met magneetjes. Het voorbije schooljaar waren leerkrachten heel enthousiast over de koffers dus die blijven zeker aan boord.”

Plan je rondvaart

Wil je ook de haven ontdekken met je klas? Meer informatie over het programma en het lesmateriaal vind je bij: Voor Scholen > Lager onderwijsDe boot vaart vanaf 5 maart elke werkdag uit, behalve woensdag, om om 9.30 uur en om 12.30 uur. Reserveren is noodzakelijk en kan via dit formulier.

Scholen uit stad Antwerpen kunnen voor kinderen in het 5de en 6de leerjaar een eenmalig havenvignet aanvragen waardoor de stad de rondvaart betaalt. Zo wil Antwerpen alle leerlingen de kans geven om de wereldhaven te bezoeken.

Inschrijvingsformulier Havenrondvaart

We kijken er alvast naar uit om jou en je leerlingen te begeleiden.

Tot binnenkort!

Lesinspiratie uit de haven: containerreuzen

publish date
01.03.2018

De Antwerpse haven haalt regelmatig het nieuws in verband met een mogelijke uitbreiding, werkgelegenheid, containerschepen en nog veel meer. Je kan die actualiteit gebruiken als aanknopingspunt in de les. In deze rubriek geven we telkens een korte toelichting bij de wondere wereld van onze haven, inclusief leuke lestip!

Megamax in Antwerpen

Op de website van het havenmagazine Flows kon je begin dit jaar lezen dat Antwerpen ook in 2018 een aantal van de grootste containerschepen ter wereld op bezoek zal krijgen. In februari was het al zover: de Marseille Maersk en de Manchester Maersk kwamen tijdens hun maidentrip langs in Antwerpen, als eerste megamaxschepen in de AE7/Condor Service.

Maar wat betekent dat in gewonemensentaal? Wat zijn megamaxschepen? Wat moeten we ons voorstellen bij de AE7/Condor Service en hoe verloopt die wereldwijde maritieme containertrafiek? Zo’n megamaxschip is een mooie aanleiding om je aardrijkskundeles te starten vanuit de actualiteit.

Schepen worden groter

Hoe mega is zo’n megamaxschip? Bij de grootte van containerschepen speelt de lengte een rol, maar men kijkt vooral naar de capaciteit van een schip. Die wordt uitgedrukt in TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) en vertelt ons hoeveel standaardcontainers van 20 voet (= 1 TEU) het schip kan vervoeren. De werkelijke afmetingen van zo’n schip zijn natuurlijk wel belangrijk als het gaat over het bereiken van havens langs kanalen en sluizen. Elk kanaal heeft z’n maximum lengte, breedte en diepte. Zo ontstond er een groot aantal Panamaxschepen die de maximumafmetingen hadden om langs de (oude) sluizen van het beroemde Panamakanaal te varen. Ze hadden een capaciteit van ongeveer 5000 TEU. Sinds 2016 zijn er nieuwe sluizen geopend en dat betekende ook de geboorte van een nieuw scheepstype: de Neopanamax, met een capaciteit van 13 000 TEU.

Maar de nieuwste generatie containerschepen is nog groter! Met een lengte van ongeveer 400 meter en een breedte van om en bij de 60 meter slagen deze megamaxschepen er in om rond de 20 500 TEU te vervoeren. Het grootste van dit type containerschepen dat aanvoer in de Antwerpse haven was tot voor kort de Madrid Maersk. Vanaf dit jaar zullen ook haar twee zusterschepen, de Marseille Maersk en de Manchester Maersk op regelmatige basis in Antwerpen langskomen.

Wereldwijde scheepvaartroutes

De twee megamaxschepen worden opgenomen in de AE7/Condor route. Dat is één van de scheepvaartverbindingen van de 2M Alliance [1], die belangrijke Aziatische havens als Shanghai en Ningbo verbindt met grote Europese havens als Antwerpen, Rotterdam en Hamburg. Het is één van de vele wereldwijde handelsroutes die grote rederijen hebben opgezet om ervoor te zorgen dat containers met de regelmaat van de klok verscheept worden. Op deze manier worden de vele goederen die de Aziatische landen produceren tot bij ons en de rest van de wereld gebracht.

Enkele lestips

Als je deze thema’s wil verwerken in de lessen aardrijkskunde dan kan je gebruik maken van enkele handige tools en websites om het maritiem goederenverkeer in beeld te brengen:

www.vesselfinder.com

www.marinetraffic.com

Websites en applicaties waar je kunt nagaan waar een bepaald schip zich bevindt of welke schepen in een haven aangemeerd zijn. Je vindt hierop ook extra info over de schepen en hun route.

 

www.shipmap.org

Website die de wereldwijde scheepvaarttrafiek in beeld brengt.

 

[1] 2M Alliance is een samenwerking tussen de rederijen Maersk, MSC, HMM en Hamburg Sud.

Op zoek naar meer lesinspiratie uit de haven?

Dit artikel maakt deel uit van onze reeks lesinspiratie uit de haven. Ontdek alle lestips uit de haven.

Samenwerking met leerkrachten aardrijkskunde

Dit artikel verscheen ook in de VLA-krant van maart 2018. Meer informatie over deze vereniging voor en door leerkrachten aardrijkskunde vind je op www.vla-geo.be.

Ontdek de Haven in Landschappen

publish date
15.02.2018

Reis mee langs de verschillende landschappen in de Antwerpse haven en zet de leerplandoelstellingen aardrijkskunde om in de realiteit. Je staat naast een gigantische containerterminal, het tot de verbeelding sprekende dorp Doel en de indrukwekkende sluizen. Om de leerlingen op een leuke manier voor te bereiden is er naast de up-to-date lesbundel een gloednieuwe interactieve webquest

foto zicht op Deurganckdok

Nieuwe route op Linkeroever

Tijdens Haven in Landschappen ben je met je leerlingen een volledige schooldag op stap in de haven. Sinds dit schooljaar kun je kiezen tussen een programma op de rechter- of linkeroever van de haven. Een aantal dingen zie je vanuit de bus, maar er zijn ook stopplaatsen waar je kunt observeren wat er allemaal gebeurt en de haven echt kunt ontdekken. Dat gaat dan onder andere over de industrie, de functies van de haven en het transport met de bijbehorende sluizen en spoorwegen. Zo kijk je uit op een gigantische containerterminal. Met een beetje geluk, sta je zelf naast de grootste containerschepen ter wereld.

Digitale tools: interactieve webquest en apps

Om de uitstap op een leuke manier voor te bereiden, voorziet het Havencentrum een webquest die ongeveer een lesuur duurt. Aan de hand van de website, de filmpjes en opdrachten gaan leerlingen aan de slag om de excursie voor te bereiden. Zo moeten ze bijvoorbeeld zelf nadenken over de voor- en nadelen van verschillende transportmiddelen. Elk proces van de haven, komt zo al eens aan bod. Op het einde vragen we aan de kinderen om een aantal applicaties te downloaden voor ze op excursie komen. Als leerkracht kan je dan ook afspraken maken over het gebruik van smartphones tijdens de uitstap.

Eindtermen en ontwikkelingsdoelen: meer dan aardrijkskunde

Naast het kennisluik zet Haven in Landschappen ook in op de vaardigheden van de leerlingen. Met behulp van apps op hun smartphone leren ze bijvoorbeeld te bepalen waar ze staan en wat de coördinaten zijn. De excursie is gericht op de eindtermen en ontwikkelingsdoelen aardrijkskunde, maar ook leerkrachten vanuit wetenschappelijk werk en socio-economische initiatie vinden raakpunten.

Meer informatie en reserveren

Voor meer informatie over Haven in Landschappen kan je terecht op: Voor scholen > 1ste graad SO (landschappen)

De webquest vind je hier: www.haveninlandschappen.be

Volgende van de detaillijst