Nieuwe interactieve havengame en rondvaart

publish date
11.04.2022

De havenrondvaart voor de 3de graad lager onderwijs, één van de populairste excursies van het Havencentrum, is grondig vernieuwd. Het Havencentrum ontwikkelde een nieuw lespakket ‘De Haven’ met digitale havengame en werkt voor de rondvaart nu nauw samen met GO! De Scheepvaartschool. Op maandag 28 maart testten 55 leerlingen van het Stedelijk Onderwijs De Beren de vernieuwde havenrondvaart uit.

“Het Havencentrum brengt de haven dichter bij jongeren aan de hand van interactieve leervormen die aansluiten bij hun leefwereld. We brengen zowel de ‘haven naar de klas’ (met lespakketten en digitale educatieve games) als ‘de klas naar de haven’ (met fysieke excursies). We hebben niet alleen de rondvaart en het lespakket grondig vernieuwd, maar ook een digitale havengame en escape room ontwikkeld. Het was een boeiende uitdaging om alle facetten van de haven aan bod te laten komen: industrie, opslag, transport, energie en duurzaamheid”, vertelt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het Havencentrum.

Rondvaart groep
Een groepje leerlingen van het Stedelijk Onderwijs De Beren keurt de rondvaart goed. Achteraan op de foto: Luk Lemmens, Rudi De Meyer en Roel Buisseret - Copyright: Havencentrum, Provincie Antwerpen

Leerlingen onder de indruk

Waarom wordt de Antwerpse haven een zeehaven genoemd? Hoe ziet de reis van een banaan er uit? Na de lessen in de klas ontdekte het 5de en 6de leerjaar van het Stedelijk Onderwijs De Beren de haven met eigen ogen tijdens de vernieuwde havenrondvaart.

“Deze lessenreeks is een echte aanrader voor alle leerlingen van de derde graad. Ze leren meer over de verschillende soorten goederen in een haven, bekijken een reisdagboek van een product, puzzelen verschillende opslagmogelijkheden bij elkaar en proberen via een escape room een schip de haven binnen te loodsen”, vertelt leerkracht Dennis.

Ook de leerlingen waren onder de indruk:

Emma: “Ik vond het cool om te leren hoeveel containers een schip kan dragen.”

Nacera: “Ik vond het een superinteressant onderwerp. Ik ga vanaf nu op een andere manier naar de haven rondom ons kijken.”

Eva: “Ik vond de lessen leuk omdat we via spelletjes konden leren. Ik denk er zelf over na om later in de haven gaan werken.”

Zakaria: “Ik schrok ervan hoeveel van onze spullen in de haven van Antwerpen zijn geweest.”

Rondvaart Vero
Een groepje leerlingen van het Stedelijk Onderwijs De Beren krijgt uitleg van een gids op het schip Themis II - Copyright: Havencentrum, Provincie Antwerpen

Een gloednieuw lespakket

Het gratis lespakket ‘De haven’ brengt de haven van Antwerpen naar de klas en laat leerlingen van het 5de of 6de leerjaar lager onderwijs kennismaken met de haven in al zijn facetten. Het lespakket bereidt de klas voor op de havenrondvaart, maar kan ook gebruikt worden in klassen die niet op excursie gaan. Het pakket maakt gebruik van afwisselende werkvormen. Digitale tools zoals de online escaperoom ‘Enter the Port’ en de havengame ‘Van haven tot feest’ verbinden de wereld van de haven met de leefwereld van de jongeren. De game kan je ook in de klas – of thuis – spelen via www.vanhaventotfeest.be. Klassen die nadien op havenrondvaart gaan, verkennen de Antwerpse haven vanop het water onder begeleiding van havengidsen. Tijdens de rondvaart in de dokken komen de lessen rond het thema haven tot leven. Toffe doe-activiteiten aan boord van het schip dragen bij aan de totaalbeleving.

Varen met de Themis II

Voor de educatieve rondvaart haalde het Havencentrum een nieuwe partner aan boord:  GO! De Scheepvaartschool. Die stelt zijn opleidingsschip Themis II ter beschikking.

Gedeputeerde Luk Lemmens: “Met deze samenwerking willen GO! De Scheepvaartschool en het Havencentrum hun educatieve doelstellingen om jongeren warm te maken voor de werking van de haven in het algemeen en de nautische sector in het bijzonder kracht bijzetten. Zo zijn er tijdens de rondvaart vaak leerlingen van GO! De Scheepvaartschool aan boord in het kader van hun nautische opleiding. Zij krijgen hierdoor extra leerkansen. De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar ontdekken op die manier een waaier aan nautische opleidingen waar ze misschien anders niet mee in contact zouden komen.”