In de klas

Een van de minigames uit de reis van de banaan in havengame 'Van Haven tot Feest'

Speel Van Haven tot Feest!

De eerste etappe van de game die je leerlingen tijdens de havenrondvaart spelen, is voortaan ook thuis en in de klas beschikbaar. In vijf minigames, afgewisseld met filmpjes, leren ze hoe verse bananen van de andere kant van de wereld tot op hun bord belanden. Dit verhaal over de banaan en containervervoer kadert in een groter spel, in volle ontwikkeling, om alle verschillende manieren van transport, opslag en havenactiviteiten te tonen. Veel plezier op havontuur!

Educatieve context: Tijdens de rondvaart daagt onze educoach de kinderen uit om verder na te denken in een nabespreking. Zo gaan ze een stap verder voor een nóg hoger leerrendement. In het kader van de vernieuwing van ons lesmateriaal voor in de klas willen we de educatieve game nu ook publiek toegankelijk maken. Ook tijdens je les kan je de tool inbedden in gesprekken met je leerlingen. Zo gaan spelen en leren hand in hand.

Duur: 5 spelletjes van elk ca. 2 min, telkens geïntroduceerd door een korte video.

Benodigdheden: computer of laptop met internetverbinding

Verplichte les ter voorbereiding

Wat is een haven? Waar ligt de haven van Antwerpen? Wat zie je er allemaal? Het antwoord op deze vragen ontdekken de leerlingen via dit hoekenwerk. We gebruiken hiervoor verschillende werkvormen. Knippen, plakken en verschuiven om de voorbereiding beter te doen aansluiten bij jouw klas en jullie specifieke context, mag natuurlijk altijd! 

Het lespakket bestaat uit:

Optioneel: extra oefeningen en naverwerking

Aan boord maken we samen nog 3 opdrachten uit de vertrouwde doe-koffers. De andere opdrachten kun je downloaden om klassikaal te maken. Hoe je met deze opdrachten aan de slag gaat, kies je zelf. Kies een werkvorm die goed bij je leerlingen past: klassikaal, groepswerk, individueel, verwerkt in een andere opdracht...

In de handleiding voor de leerkracht vind je de opdrachten die we aanbieden, het materiaal dat je nodig hebt en de oplossingen terug.

Knutselen

De leerlingen knippen en plakken een schaalmodel van een container. Op het schrijfvlak vullen ze in welke goederen er in de container zouden kunnen zitten of van welke rederij de container is. Extra uitdaging nodig? Bereken met het rekenblaadje hoe groot een container in 't echt is.

Code ontcijferen

Kraak de code en ontdek welke schepen we je hier voorstellen.

Tekenen

Teken een schip en duid er minimum 5 scheepsonderdelen op aan.

Vlaggen

We gaan aan de slag met 3 vlaggensets. Herken jij uit welk land de 9 vlaggen komen? Dan kun je het codewoord kraken!

Introfilmpje aan boord

We starten de rondvaart met een animatiefilmpje als korte intro tot de haven. Zo herhalen we de belangrijkste begrippen uit de klas. De leerlingen ontdekken het belang van onze haven, de grootte en waar al onze producten vandaan komen. We delen het filmpje graag, zodat je het nadien in de klas nog eens kan bekijken.