Wat hebben pannenkoeken en de haven gemeen?

publish date
15.03.2018

Begrippen uit de haven zijn vaak nogal abstract voor leerlingen. Zelfs concrete voorbeelden zijn soms niet genoeg om iets duidelijk te maken. Hoe kan je dan toch zo helder mogelijk het verschil uitleggen tussen een basisproduct, een halffabricaat en een afgewerkt product? Door samen pannenkoeken te bakken!

Pannenkoeken?! Juist ja. Pak het eens anders aan en laat de kinderen bloem, melk, eieren, zout, eventueel vanillestokjes, boter en/of olie meebrengen. Dat zijn de basisproducten. Aan de hand daarvan kan je uitleggen van waar de onbewerkte ingrediënten komen. Bloem is hierbij de uitzondering, het is zelf al een halffabricaat want het bestaat uit de grondstof graan. De leerlingen kunnen samen bijvoorbeeld ook nog op zoek naar de herkomst van andere basisproducten zoals noten, (aard)olie en water.

Aan de slag!

Nu ze weten waaruit pannenkoeken bestaan, kunnen de kinderen in groepjes het beslag maken. Dit is een halffabricaat, een fysiek product dat nog niet helemaal klaar is. Het is een combinatie van grondstoffen die nog verder bewerkt moeten worden tot een eindproduct. Terwijl ze één geheel maken van de afzonderlijke ingrediënten kan je de leerlingen uitdagen om nog halffabricaten te vinden. Denk maar aan gipsplaten, microchips, stalen platen, kunststof bolletjes, houten balken, autoradio’s, stof voor kledij en nog veel meer.

Door het beslag mooi te bakken in de pan (je kan elektrische kookplaatjes voorzien) maak je samen met de leerlingen een eindproduct. Ze zien het halffabricaat, waar ze eigenlijk niets aan hadden, veranderen in iets lekkers. Laat ze om de beurt bakken en vraag ze om na te denken over andere eindproducten. Waaruit zijn die gemaakt? Welke producten gaan eraan vooraf?

Optie: toegevoegde waarde

Een pannenkoek is altijd lekker, maar hij wordt nog beter als je er suiker, fruitsalade, siroop of confituur op doet. We spreken dan over een toegevoegde waarde. Dat is niet alleen een economische term, het kan ook van toepassing zijn op producten. Zo heb je bijvoorbeeld gepersonaliseerde sneakers, juwelen met een extra grote diamant, auto’s met allerlei snufjes, exclusieve oplages van handtassen en chips met truffelsmaak. En in ons geval: heerlijk verse pannenkoeken met topping naar keuze. Of maak pannenkoekentaart door ze op te stapelen en er telkens een laagje chocolade of confituur tussen te smeren.

Heb je geen tijd om pannenkoeken te bakken? Neem dan enkel de ‘basisproducten’ mee en vertel erover in je klas. Of overtuig enkele helpende ouders om ze tegen de middag te bakken voor jullie. Smakelijk!

Mmmmm..

Om je op weg te helpen vind je hier alvast het pannenkoekenrecept van Jeroen Meus.

Deel jouw ultieme (haven)lestip!

De tip om pannenkoeken te gebruiken, kregen we van een van onze gidsen. Hij organiseerde zelf ooit een pannenkoekenslag in zijn school.

Heb jij ook een originele manier bedacht om de industrie, verschillende landschappen of haventerminologie op een leuke manier in de klas te brengen? WIl je het graag met ons en je collega's uit heel Vlaanderen delen? Stuur jouw lestip door via info@havencentrum.be of laat het ons weten via Facebook. Wie weet verschijnt jouw aanpak binnenkort in onze nieuwsbrief!

Volgende