Internationaal studententeam ontwikkelt havengame

publish date
11.06.2018

Onder de noemer ‘Inportantw’ werkten acht erasmusstudenten dit voorjaar aan een havengame die de havenbeleving bij jongeren moet stimuleren. Ze deden dit binnen het ‘European Project Semester’. Woensdag stelden de studenten hun havengame voor aan hun medestudenten, coaches en sponsors. Ze kozen voor een typisch Antwerpse legende: die van de reust Antigoon en Brabo. Wat volgt is een spannende race tegen de tijd en dr. Evil om de haven en stad te redden. De deelnemende jongeren kruipen daarbij in de huid van verschillende havenberoepen en moeten telkens opdrachten tot een goed einde brengen. Havencentrum is alvast opgetogen met het voorstel en wil bekijken of het spel verder uitgewerkt kan worden in de toekomst.

Het Havencentrum werkte voor het tweede jaar op rij mee aan dit EPS Project, georganiseerd door AP Hogeschool. Bij een European Project Semester (EPS) werken Erasmusstudenten uit verschillende studierichtingen  een half jaar samen aan een oplossing op een vraag uit de bedrijfswereld. Een projectteam bestaat uit een gevarieerde groep met bijvoorbeeld leerkrachten, communicatiemanagers, grafisch ontwerpers, journalisten, projectingenieurs en IT’ers. Zo krijgen ze een goede voorbereiding op de gemixte teams waarin ze later op de werkvloer terecht zullen komen. Voor de games van het Havencentrum deelde de groep van 2017 de haven op in verschillende zones die je als team moest overwinnen met spelletjes. Dit jaar werkten de studenten een verhaal uit rond Brabo en de reus.

Team Inportantw

Dóen in plaats van enkel luisteren

“Het doel was om een game te ontwikkelen om de busexcursies meer leven in te blazen.”, vertelt Malte Janosch (24). Hij komt uit Hamburg (DE), studeert Art & Technology in Enschede (NL) en deed vorig jaar mee. Hij koos voor EPS omdat hij echt iets wou dóen in plaats van enkel te luisteren naar lezingen en lessen. Toen hij het project van het Havencentrum zag was hij meteen verkocht. “Voor jongeren is het vaak saai om een hele dag te zitten en te luisteren naar een gids. Wij namen de uitdaging aan om er een leukere uitstap van te maken.”

Malte focuste zich vooral op de rol van projectleider en coördineerde de rest van het team, maar hij werkte ook mee aan het prototype van het spel. “De coach van AP en de mensen van het Havencentrum steunden ons enorm. Ze namen altijd tijd om feedback te geven.”, zegt hij. “Om de haven beter te leren kennen namen ze ons ook een aantal keer mee op excursie. Zo konden we de problemen zelf ervaren en spreken met jongeren die effectief op zo’n bus zaten. Het was een heel tof project en het was echt een meerwaarde om mensen uit andere culturen en studierichtingen te leren kennen. Voor mij is dat een van de belangrijkste dingen die ik er aan overhoud.”

Ontplooien in een veilige en realistische omgeving

Ook Hiram Bollaert (AP Hogeschool) vindt de gevarieerde teams de grootste meerwaarde. “De studenten worden uit hun comfortzone getrokken en passen hun kennis toe in een omgeving waar niet alles om hun eigen specialiteit draait.”, zegt hij. “Ze hebben vaak nog weinig praktische ervaring en moeten zichzelf bij EPS leren organiseren. Daarnaast is het nog een extra uitdaging om samen te werken met mensen met een andere cultuur, wereldvisie, opleiding en taal. De studenten kunnen zich ontplooien in een veilige maar toch realistische omgeving. Dat zijn dingen die we als hogeschool heel belangrijk vinden. Het Havencentrum maakte ook van bij het begin duidelijk dat ze de games echt zouden gebruiken als ze goed genoeg waren. Dat is voor de jongeren nog een extra stimulans.”

Ook voor de studenten van AP zelf is een EPS project enorm interessant, zowel in eigen land (internationalisering at home) als in het buitenland. Kim Soetens zit in haar laatste jaar grafische en digitale media en werkte dit jaar mee aan de ontwikkeling van het spel rond Brabo en de reus. “Ik koos voor EPS in plaats van een stage omdat ik het interessanter vond om in een internationale groep aan een project te werken.”, vertelt ze. “Ik heb me dan ook heel goed leren verwoorden in het Engels! Voor het project had ik geen een connectie met de haven en had ik niet door hoe groot ze was, maar nu bekijk ik ze als een mooi stuk van de stad. Wie weet is er daar binnenkort wel een vacature die perfect bij me past?”

Volgende